Alliancen mellem Maersk Line, CMA CMG og MSC - den omtalte P3-alliance - kan ende med at betyde, at Aarhus Havn fremover må se sig forbisejlet af Maersk Lines største skibe, idet havnen i Smilets by ikke håndterer tilstrækkeligt store fragtmængder.

Det skriver Seaintel Maritime Analysis i en analyse af alliancen mellem de tre skibsrederier.

Ifølge Seaintel vil P3-alliancen operere otte forskellige ruter fra Asien til Nordeuropa, hvilket er én rute færre, hvis der sammenlignes med de nuværende rutenetværk. Stadig vil der for rederierne individuelt være en øget række af rutestrækninger, idet Maersk Line i dag er god for fem ruter, MSC tilbyder fire ruter, og CMA CGM ligger inde med seks ruter.

"Vi vurderer, at Maersk Lines Triple-E skib sammen med CMA CGM's 16.020 teu-skibe vil blive indsat på Albatros-ruten, som dermed betyder, at Maersk Line ikke længere vil være i stand til at anvende sine største skibe på en Asien-Nordeuropa rute med inddragelse af en dansk havn, som ellers har været en tradition," skriver Seaintel Maritime Analysis med henvisning til Aarhus Havn.

I forlængelse lyder det, at ingen af Maersk Lines Triple E-skibe vil blive indsat i en dansk havn, da de vil blive anvendt på en af Asien-Middelhavs-ruterne i stedet.

"Det giver imidlertid god mening, at nogle af verdens største skibe udelukkende vil blive benytte havne, som kan håndtere skibene fuldt lastede," understreger Seaintel i analysen.

P3-alliancen, der blev offentliggjort tilbage i juni, ventes igangsat i andet kvartal næste år og mangler fortsat at få grønt lys fra de europæiske konkurrencemyndigheder.

Maersk Line oplyser mandag, at rederikoncernen først vil udtale sig yderligere om alliancen, når A.P. Møller - Mærsk har præsenteret regnskab for det tredje kvartal, der offentliggøres 13. november 2013.

Rotterdam taber stort på Maersk-alliance

SeaIntel: P3-alliance vil overmatche konkurrenterne

Afskibere kræver EU-granskning af Maersk-alliance