Selv om containerrederne er et pænt stykke fra den voldsomme nedtur i spotraterne på Asien-Europa i maj-juni i år, så er raterne faldet nonstop siden rederiernes beskedne succes med generelle forhøjelser fra 1. august .

Fra Asien til Nordeuropa  er spotraterne faldet med 535 USD per teu, knap 36 procent, og fra Asien til Middelhavet med 487 USD per teu svarende til knap 33 procent i løbet af de sidste syv uger. Det er det næsthurtigste fald i spotraterne mellem Asien og Europa, der nogensinde er målt af SCFI-indekset, skriver analysehuset SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotligt. Hastigheden i den seneste tids ratefaldet overgåes kun af faldet i april 2013.

Seaintel venter bedre resultater i tredje kvartal  

I sidste uge dykkede spotraterne fra Shanghai til Nordeuropa med 107 USD per teu. Det er et fald på 10 pct., og omtrent samme procentuelle fald blev målt fra Shanghai til Middelhavet, mens raterne på Stillehavet, fra Fjernøsten til USAs vestkyst og fra Fjernøsten til østkysten i USA faldt henholdsvis 3,7 og 2,0 procent, skriver SeaIntel og pointerer, at intet taler for, at den nedadgående spiral stopper i den nærmeste fremtid.

Uden for de store øst-vest ruter er indekset på Shanghai-Dubai faldet med 307 USD per teu i løbet af de sidste to uger til i alt 862 USD per teu. Dermed er hele ratestigningen fra 1. september på denne rute helt væk. Indekset Shanghai til Sydamerika (Santos) er faldet yderligere 98 USD per teu  til 851 USD. Det svarer til et fald på knap 30 procent i løbet af de sidste fem uger, skriver SeaIntel.

SeaIntel: Raterne vil sive året ud  

Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris  

Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening