De store containerrederier står til at spare omkring otte procent eller ca. fire mia. USD på udgifterne til brændstof i hele 2013, hvis det langsomme fald i olieprisen fortsætter i samme takt, som det har været tilfældet siden 2011. Det skriver SeaIntel i en ny analyse.  

Prisen på bunkerolie er lige nu på det laveste niveau siden 1. kvartal 2011. Fortsætter prisfaldet i samme takt vil det give en bunkerpris for hele 2013 på 614 USD per ton i forhold til 668 USD per ton i 2012 svarende til en besparelse på otte procent for hele branchen, hvilket vil afspejle sig sig tydeligt i rederens finansielle resultater, når året er omme.

Drewry: Redernes håb om ratehop svinder  

Groft sagt bruger containerindustrien 75 mio. ton brændstof om året, så prisfaldet vil udløse en besparelse på fire mia. USD i 2013.

Kun få containerrederier offentliggør den pris, de i gennemsnit betaler for brændstof, men Maersk Line, Hapag-Lloyd, APL og OOCL gør det kvartalsvis og systematisk, mens MOL gør det på årlig basis.

Ifølge SeaIntels analyse er Maersk Line der rederi, der tættest fulgte det generelle fald i bunkerprisen. Maersk Lines oliepris faldt med 37 USD per ton fra 1. kvartal 2013 til 2. kvartal 2013 og helt i tråd med faldet i det såkaldte IFO380 HKG/NY-index.

Hapag-Lloyd og APL registrerede derimod kun et fald på henholdsvis fem og seks USD per ton. En omstændighed, der i sig selv kan forklare, hvorfor Maersk Line klarede sig overraskende godt i 2. kvartal 2013 i forhold til konkurrenterne, fordi rederiet tilsyneladende har været hurtigere til at drage fordel af den faldende oliepris, skriver SeaIntel.         

Russerne dumper priserne på bunker  

Maersk Line skruer op for forventningerne i 2013  

Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening