Præcis klokken 19.23 torsdag aften lokal tid på Hotel Hyatt Creek i Dubai satte den danske topchef for containerrederiet i United Arab Shipping Company (UASC), Jørn Hinge, sit navn på en megakontrakt med det koreanske skibsværft Hyundai Heavy Industries om en ordre på en serie ultra large containerskibe til en samlet værdi af ca. 2,5 mia. USD inklusiv optioner. Det erfarer ShippingWatch.

Ordren omfatter i alt fem skibe på 18.800 teu plus option på yderligere en enhed i samme størrelse. Dertil kommer fem skibe på 14.500 teu og option på yderligere seks enheder i denne klasse. Skibene på 18.800 teu overgår dermed Maersk Lines Triple-E-serie, der lige nu er verdens største containerskibe med en kapacitet på godt 18.000 teu.

Klar til naturgas

Containerskibene til United Arab Shipping Company bliver formentlig de mest miljøvenlige og brændstofbesparende containerskibe, der nogensinde er leveret, fordi de bygger på de erfaringer, der er gjort med de nye containerskibe, som bl.a. Maersk Line, franske CMA CGM og andre i disse måneder indsætter på de store ruter mellem Asien og Europa. Samtidig er skibene ifølge ShippingWatchs oplysninger de første, der er gjort 100 procent klar til at sejle på naturgas, LNG.

 

Det første skib på 14.500 teu i UASCs nye serie leveres efter planen i november 2014, mens det første skib på 18.800 teu leveres i april 2015.

Det er tale om den største enkeltkontrakt nogensinde for det Dubai-baserede containerrederi, der er dansk ledet med CEO Jørn Hinge og flere tidligere topfolk i A.P. Møller - Mærsk i selskabets øverste ledelse samt en stribe danske shippingfolk på flere centrale poster i den helt nye organisation, som United Arab Shipping Company er færd med at opbygge.

Underskriften fra Jørn Hinge torsdag aften i Dubai på kontrakten med det koreanske skibsværft Hyundai Heavy Industries markerer samtidig startskuddet til en omfattende revitalisering af selve selskabets driftsmodel og en offensiv gennem et omfattende nybygningsprogram, en rekapitalisering af forretningen og en optimering af selskabets globale ruter.

Dubai-rederi henter dansker ind som topchef  

Den opsigtsvækkende flådeudvidelse i United Arab Shipping Company indikerer, at rederiet med sin ambitiøse strategi har ambitioner om at udvide sin markedsandel betragteligt. Lige nu rangerer rederiet målt i markedsandel nederst blandt verdens 20 største containerrederier, og den samlede kapacitet med de nye skibe overstiger langt rederiets nuværende markedsbehov ifølge analytikere som bl.a. Alphaliner og SeaIntel.

Rekruttering

Allerede i foråret annoncerede Jørn Hinge, at United Arab Shipping Company i forbindelse med et nyt rekrutteringsprogram en forfremmelse og ansættelse af to tidligere Mærsk-folk i den øverste ledelse, Uffe Østergaard, Chief Commercial Officer, og Lars Christiansen, Chief Trade Officer, at rederiet stod over for en transformation og en helt ny driftsmodel.

"UASC forbereder en markant forandring på baggrund af ny kapacitet, der er på vej, og med et omfattende program af nybygninger," fastslog Jørn Hinge tilbage i april 2013, og lige siden har toneangivende containeranalytikere spekuleret ivrigt i det arabisk-ejede rederis ambitioner og strategi på et tidspunkt, hvor overkapaciteten af containerskibe på især oceangående ruter er større end nogensinde, og som har afspejlet sig i betydelige ratefald og med store rate-konsekvenser for andre og sekundære containerruter, der pludselig besættes af større skibe, som ioverflyttet, fordi de erstattes af de nye mega carriers på Asien-Europa-ruterne(Cascading).

UASCs ejere

United Arab Shipping Company ejes af regeringerne i Saudi-Arabien, Qatar, Kuwait, De Forenede Arabiske Emirater, Bahrain og Iraq. Rederiet blev etableret i 1976 af de seks arabiske stater. Rederiets største containerskibe i øjeblikket er på 13.100 teu. Selskabets overordnede vision er at forbinde Mellemøsten med verden.

Arabiske UASC vil slå Maersks megaskibe  

Dansk-ledet arabisk rederi udfordrer Maersk Line  

Tidligere Maersk-folk ind i toppen af arabisk rederi  

United Arab bekræfter interesse i megaskibe