China Shipping Container Line har fremlagt halvårsregnskab, og nøjagtig som hos øvrige store aktører på containermarkedet, så er de vigende rater at spore i tallene på bundlinjen.

Driftsunderskuddet var første halvår på 160 mio. USD, hvilket er lidt mindre end underskuddet i samme periode i 2012, som lød på omkring 163 mio. USD. Den samlede omsætning steg en smule til 2,5 mia. USD, men blev holdt nede af negativ udvikling på markederne i Europa og i Middelhavet.

"Fragtraterne på det internationale marked er gået op og ned, men de har samlet peget i retning af en nedadgående tendens, hvilket er det modsatte af tendensen i samme periode sidste år, hvor fragtraterne fortsat gik op,” skriver CSCL i en regnskabsmeddelelse ifølge Lloyd's List.

I alt håndterede rederiet 3,9 mio. teu i årets første seks måneder, hvilket er en tilbagegang på 1,6 procent i forhold til samme periode i 2012. På det kinesiske marked alene faldt antallet af fragtede containere med 14,6 procent.

P3-samarbejde får overvældende styrke  

I kommentaren fra selskabet hedder det, at man har justeret kapaciteten på indenrigsskibene i takt med den vigende efterspørgsel, og at skibene i stedet er blevet sendt ud i internationale farvande. På trods af indsatsen for at løfte priserne i andet kvartal, så var ”ubalancen imellem udbud og efterspørgsel på det internationale marked for skibsfart stadig dyb, og der var utilstrækkeligt lastvolumen til at fremme fragtraterne,” skriver CSCL ifølge Lloyds List.

Nye partnere skal findes

Rederiet bestilte tidligere på året fem nye containerskibe med en kapacitet på 18.400 teu, og CSCL har meldt ud, at de vil indgå i et samarbejde med United Arab Shipping Co, der på samme måde arbejder med skibe af stor kapacitet. CSCL skriver i regnskabsmeddelelsen, at selskabet ikke umiddelbart ønsker at indgå i stramme alliancer, men at man i stedet ønsker at ”udvide omfanget af udenlandsk samarbejde effektivt, så det fremmer opgraderingen af vores fragtruter og udvide antallet af tjenester.”

Udmeldingen er lidt af en kovending i forhold til en tidligere udtalelse om strategien i CSCL, hvor bestyrelsesformanden i selskabet udtalte, at man godt kan se fordelene i at gå sammen i alliancer, men at man også vil undgå den sårbarhed, som følger med. Siden da, er P3-alliancen kommet nærmere en realisering, og i regnskabsmeddelelsen hedder det også, at resultatet er kommet hjem ved hjælp af strategien ”Big Client and Big Cooperation.”

Tidligere har Seaintel noteret, at CSCL sammen med de øvrige rederier i CKYH-alliancen bør fusionere med G6-alliancen, hvis de skal have nogen chance for at matche en kommende P3-alliance.

Ordrebøgerne bugner i flere containerrederier

Maersk Line topper ny opgørelse over produktivitet