Bundlinjen bør blive bedre hos de store containerrederier i tredje kvartal set i forhold til andet kvartal. Det mener analysehuset Seaintel, der har kigget nærmere på regnskaberne fra de større rederier, der indtil videre har fremlagt tal for andet kvartal.

A.P. Møller - Mærsks containeraktiviter havde, af de hidtil offentliggjorte tal, det klart største overskud i kvartalet, mens også Hapag-Lloyd og Hyundai Merchant Marine kom ud med driftsoverskud. Resultaterne var dog negative hos de andre, primært asiatiske, rederier, Seaintel har tal for.

Tomas Dyrbye i pludselig exit fra tyske Hansa  

Det skyldtes især lavere gennemsnitlige fragtrater i kvartalet, når man ser på spotrateindekset SCFI, som en lavere oliepris ikke kunne opveje.

Der er til gengæld gode tegn for rederierne indtil videre i tredje kvartal, ikke mindst i form af medvind fra spotraterne, som takket være store prisstigninger omkring 1. juli og 1. august har ligget væsentligt højere i de seneste to måneder.

"Gennem juli og august har olieprisen været på et lignende niveau som i andet kvartal, så hvis dette fortsætter ind i september, og fragtraterne bliver ved med at ligge højere end i andet kvartal, kan vi forvente bedre resultater fra rederierne i tredje kvartal," skriver Seaintel i sin analyse.

Efter de vellykkede rateløft i starten af juli og august har de fleste rederier varslet kunderne om nye prisstigninger med effekt 1. september. Heriblandt Maersk Line, der forsøger at hæve prisen med 400 dollar per tyvefodscontainer på den travle rute mellem Asien og Europa.

Asien-Europa-rater falder til to måneders lavpunkt

Bimco: Containermarkedet i bedre balance

Drewry: Nye megaskibe bliver havnenes største udfordring