ShippingWatch

Maersk Line topper ny opgørelse over produktivitet

Analysehuset SeaIntel har gransket udviklingen i de store containerrederiers globale repræsentationer, og der er stor forskel på, hvordan de enkelte rederier har valgt besparelser og salgsstrategi.

De store containerrederier er i takt med den negative rateudvikling i forbindelse med den kroniske overkapacitet, der forventes at vare nogle år endnu, gået efter besparelser i de faste omkostninger og øget produktivitet på rederierne globale repræsentationer. Og i forhold til produktivitet, der bl.a. kan beregnes ud fra, hvor mange teu hvert rederi håndterer i gennemsnit per kontor, topper Maersk Line en ny opgørelse, som analysehuset SeaIntel har udarbejdet. Maersk Line har samtidig forøget antallet af kontorer rundt om i verden markant i løbet af de sidste to år.

Maersk Lines nærmeste konkurrenter på produktivitetslisten er OOCL, MSC, CSCL og Hanjin, der alle har en produktivitet i størrelsesordenen 30.000-40.000 teu per kontor. I bunden af listen ligger CMA CGM, Zim, Cosco og Hamburg Süd, og ifølge SeaIntel skyldes det deres valg om at have en stor grad af lokal repræsentation.

SeaIntel understreger, at de fleste af de i alt 14 analyserede rederier har forøget deres produktivitet med MSC og Hanjin helt i front i denne udvikling, mens det er gået tilbage for rederier som chilenske CSAV, HMM OOCL og Cosco.

Halvdelen af de 14 rederier har nedbragt antallet af deres globale repræsentationer i løbet af de sidste to år, mens fem rederier har forøget deres lokale repræsentation.

CMA CGM har de fleste lokale kontor og agenturer. Det franske rederi har i alt 479 kontorer, ni færre end i 2011, i 148 lande.

Omvendt har Maersk Line, OOCL og især Cosco forøget af antallet af kontorer markant, skriver SeaIntel i analysen, der også giver et indblik i rederiernes forskellige salgsstrategier, hvor nogle har valgt en stærk lokal tilstedeværelse, mens andre i højere grad har valgt at tillbyde digitale og mere specialiserede løsninger, der kræver større kontorer og specialister til sådanne opgaver.

Søren Skou varsler ny æra for shipping

Maersk Line: Ny organisation er et stærkt fundament

Sådan foregår afskedigelserne i Maersk Line

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere