De store containerrederier er i takt med den negative rateudvikling i forbindelse med den kroniske overkapacitet, der forventes at vare nogle år endnu, gået efter besparelser i de faste omkostninger og øget produktivitet på rederierne globale repræsentationer. Og i forhold til produktivitet, der bl.a. kan beregnes ud fra, hvor mange teu hvert rederi håndterer i gennemsnit per kontor, topper Maersk Line en ny opgørelse, som analysehuset SeaIntel har udarbejdet. Maersk Line har samtidig forøget antallet af kontorer rundt om i verden markant i løbet af de sidste to år.

Maersk Lines nærmeste konkurrenter på produktivitetslisten er OOCL, MSC, CSCL og Hanjin, der alle har en produktivitet i størrelsesordenen 30.000-40.000 teu per kontor. I bunden af listen ligger CMA CGM, Zim, Cosco og Hamburg Süd, og ifølge SeaIntel skyldes det deres valg om at have en stor grad af lokal repræsentation.

 

SeaIntel understreger, at de fleste af de i alt 14 analyserede rederier har forøget deres produktivitet med MSC og Hanjin helt i front i denne udvikling, mens det er gået tilbage for rederier som chilenske CSAV, HMM OOCL og Cosco.

Halvdelen af de 14 rederier har nedbragt antallet af deres globale repræsentationer i løbet af de sidste to år, mens fem rederier har forøget deres lokale repræsentation.

CMA CGM har de fleste lokale kontor og agenturer. Det franske rederi har i alt 479 kontorer, ni færre end i 2011, i 148 lande.

Omvendt har Maersk Line, OOCL og især Cosco forøget af antallet af kontorer markant, skriver SeaIntel i analysen, der også giver et indblik i rederiernes forskellige salgsstrategier, hvor nogle har valgt en stærk lokal tilstedeværelse, mens andre i højere grad har valgt at tillbyde digitale og mere specialiserede løsninger, der kræver større kontorer og specialister til sådanne opgaver.  

Søren Skou varsler ny æra for shipping    

Maersk Line: Ny organisation er et stærkt fundament  

Sådan foregår afskedigelserne i Maersk Line