Maersk Line får i fremtiden sværere og sværere ved at distancere sig fra konkurrenter, som rederiet i årevis har arbejdet målrettet på med indførelse af især Daily Maersk-konceptet og bestræbelserne på at blive verdens mest pålidelige og rettidige containerrederi. Toneangivende containeranalytikere mener, at den nye mega-alliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM bekræfter udviklingen i retning af ensartethed i containershipping.

"Jeg savner præcise svar på, hvordan Maersk Line reelt vil sikre Daily Maersk uden bare at holde fast i selve konceptet, ligesom man kan stille et tilsvarende spørgsmål i forhold til rettighed, hvor Maersk Line med en placering som det mest rettidige nu skal indgå i en alliance med MSC, der traditionelt har ligget i den anden ende af skalaen," siger Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysehuset SeaIntel, til ShippingWatch.

Svært at diffentiere sig

Den opfattelse deles af Martin Dixon, research manager i Drewry.

"Den nye alliance vil bidrage yderligere til tendensen i containershipping: At rederierne får sværere og sværere ved at differentiere sig fra hinanden," siger Martin Dixon, der ser ethvert initiativ fra rederierne hen imod en stabilisering af industrien og en reduktion af omkostningerne som positiv.

"Der er fortsat over 15 konkurrerende rederier på de fleste ruter, og en kombination med Maersk Line, MSC og CMA CGM i en ny alliance vil ikke skade konkurrencen. En stor alliance vil også gøre det nemmere at justere kapaciteten op eller ned i takt med efterspørgslen, men der er juridiske forhold i det her, der skal afklares, men man må forvente, at de tre rederier har gjort deres hjemmearbejde godt nok," siger Martin Dixon til ShippingWatch.

Rejser kritiske spørgsmål

Den nye P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM giver fuldt og helt mening i forhold til at spare omkostninger, og alliancen giver klart nogle fordele på enhedsomkostninger, som de andre rederier og alliancer vil se som en trussel. Men P3-alliancen rejser en række kritiske spørgsmål, som rederierne ikke besvarer med annonceringen af samarbejdet tirsdag, siger Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysehuset SeaIntel.

Containerredere i juridisk minefelt med ny alliance  

"Det her er et spørgsmål om at kontrollere kapacitet, men alliancen løser ikke det fundamentale problem, at der er for meget kapacitet i verden. På den korte bane fjerner alliancen noget kapacitet på Asien-Europa, men det betyder bare, at denne kapacitet dukker op et andet sted i verden," siger Lars Jensen:

Truslen er cascading

"De tre rederier siger, de vil rationalisere og trække kapacitet ud. Derfor vil vi se, at der kommer nogle væsentlig større skibe ind andre steder, som vi f.eks. har set på Sydamerika, og som netop nu lider under, at der er kastet store skibe ind på ruter, der slet ikke kan absorbere den større tonnage," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Han ser alliancen som udtryk for, at Maersk Line sætter handling bag ordene om, at det frem for alt handler om profitabilitet.

"Og så kan det godt være, man tidligere har haft nogle ideer om, at man kunne sælge sig selv på at være anderledes end de andre, f.eks. være mere pålidelig og rettidig. Men den nye alliance er et klart tegn på, at disse forhold ikke må overtrumfe det væsentlige. Det her handler om få lavere enhedsomkostninger," siger Lars Jensen, der efterlyser svar fra Maersk Line om, hvad rederiet har tænkt sig med Daily Maersk-konceptet og transporttidsgarantier til kunderne.

Sandheden som rederne ikke kan lide at høre

Maersk Line: Der er tale om væsentlige effektiviseringer

Platou: Meget overraskende, men nu stiger raterne

Maersk Line indgår alliance med MSC og CMA CGM