ShippingWatch

Dansk-ledet arabisk rederi udfordrer Maersk Line

The United Arab Shipping Company (UASC), der har flere danskere i topledelsen, er tæt på at afslutte en ordre på op til 17 store containerskibe. Seks af dem matcher Maersk Lines Triple-E, skriver Alphaliner.

The United Arab Shipping Company (UASC), der har den tidligere ØK-mand Jørn Hinge som topchef og senest har hentet to tidligere Maersk-folk ind i ledelsen, er tæt på at afslutte en ordre på op til 17 store containerskibe. Seks af disse matcher med en kapacitet på ca. 18.000 teu Maersk Lines Triple-E serie.

Den betydelige ordre, der ifølge Alphaliner tæller 11 skibe på hver 14.000 teu fra Hyandai-værftet i Korea, skal leveres fra begyndelsen af 2015 og fremefter.

Tidligere Maersk-folk ind i toppen af arabisk rederi

De ultra large containerskibe på 18.000 teu forventes at operere sideløbende med fem tilsvarende enheder, som China Shipping Container Line (CSCL) for nylig har bestilt, også på koreanske Hyundai. Tilsammen vil de to rederier sætte sig på en betydelig volumen i fragtmængderne på ruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa, skriver Alphaliner.

"Disse skibe bliver blandt de største, der nogensinde er bygget, og som vil være rivaler til Maersk Lines Triple-E serie," noterer analysehuset.

United Arab Shipping Company forventes at betale en pris, der ligger tæt på det beløb, som CSCL har betalt. Nemlig 136,6 mio. USD per enhed eller markant mindre end den pris, Maersk Line måtte punge ud med ved bestilling af Triple-E serien.

Fordobler rederis kapacitet

Det arabiske rederis nybygningsprogram overstiger langt selskabets nuværende markedsbehov, og nybygningerne vil fordoble det mellemøstlige rederis kapacitet fra 2016. Trods moderate vækstforventninger på øst-vest markederne, vil UASCs flådeudvidelse forværre den nuværende overkapacitet i den samlede containerflåde, skriver Alphaliner.

Udvidelsen er tæt forbundet med det forhold, at flere mellemøstlige lande har travlt med at investere deres olieindtægter i andre sektorer som for eksempel ejendomme og byggeri, infrastruktur, luftfart og shipping.

Topchef i United Arab Shipping Company er Jørn Hinge, der har en fortid i ØK. Jørn Hinge har været i United Arab Shipping Co i Kuwait og Dubai i de sidste 15 år.

Lars Christiansen og Uffe Østergaard, begge med over 20 år i bagagen fra Maersk Line, blev for nylig forfremmet til henholdsvis chief trade officer og chief commercial officer i UASC og rykkede dermed ind i den øverste ledelse af rederiet, der er blandt verdens 20 største containerrederier.

Lars Christiansen har været syv år i United Arab Shipping Co og har hidtil været ansvarlig for rederiets aktiviteter i Asien. Uffe Østergaard er ny i rederiet og har en baggrund i strategi, salg, marketing og forretningsudvikling.

Samtidig meddelte rederiet i april, at det flytter sit europæiske hovedkvarter fra London til Hamborg for at komme tættere på kunderne.

United Arab indgår samarbejde om megaskibe

Kinesisk gigant følger efter Maersk Lines Triple-E

Mægler: Overpris på 1,1 mia USD for Maersk Lines Triple-E

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere