Maersk Gruppens bugser- og bjærgningsselskab Svitzer skal tjene flere penge til sin ejer A.P. Møller-Mærsk. Sådan lyder den kontante melding fra rederiets CEO og barnebarn til Mærsk Mc-Kinney Møller, Robert Uggla, der nu har siddet godt et år i stolen som rederiets øverste chef.

Svitzer har de seneste fem år givet et afkast på seks procent af den kapital, Maersk Gruppen har investeret i rederiet, og det er ikke godt nok.

I den seneste udgave af Svitzers interne blad Lighthouse Magazine, skriver Robert Uggla i lederen, at udviklingen i første kvartal 2013 er gået i den rigtige retning. Men han understreger også, at rederiet kan gøre det meget bedre.

"Svitzers største udfordring i løbet af de seneste fem år har været vores svage økonomiske afkast. For første gang siden 2007 har det afkast, vi har opnået i første kvartal af i år på slæbebådsaktiviteterne, oversteget kapitalomkostningerne, hvilket er et skridt i den rigtige retning. Tilsammen kan vi gøre det meget bedre end det. Herudover varierer vores økonomiske resultater meget afhængig af geografi og aktivitet," hedder det i lederen.

Svitzer bestiller to slæbebåde fra Damen  

Det er ikke mange måneder siden, at Svitzer iværksatte sin nye strategi "Raise the Wind", der med tre fokus-områder skal styrke rederiet. Her er det ene fokuspunkt netop "profitabel vækst", hvor rederiet i højere grad vil satse på langtids-kontrakter i modsætning til i dag, hvor almindelig havnebugsering fylder en relativt stor del af aktiviteterne. Rederiet vil også arbejde med, hvordan priser og mere effektivitet blandt besætningerne kan være med til at løfte bundlinjen.

Et andet punkt, som Robert Uggla har kig på, er de mange sikkerhedssystemer og sikkerhedsprocedurer, som rederiet hidtil har anvendt. Hele syv forskellige sikkerhedssystemer og ikke mindre end 900 sikkerhedsprocedurer skal skæres ned til et enkelt sikkerhedssystem og 250 sikkerhedsprocedurer, både for at effektivisere og for at ensrette sikkerhedssystemet.

Boskalis rejser 320 mio euro til opkøb  

Sikkerheden i Svitzer blev et aktuelt emne for Robert Uggla kort tid efter sin tiltrædelse, hvor et af rederiets skibe, Al Deebel, blev ramt af en eksplosion, der kostede syv søfolk livet. Dagen for ulykken, den 29. april, er blevet gjort til officiel "sikkerheds-dag" hos Svitzer, og der er et stort behov for at arbejde med sikkerhed, både i rederiet og i hele slæbebådsbranchen ifølge topchefen:

"Tiden er inde til at hæve målsætningen i hele vores branche, som på mange områder halter efter andre maritime og offshore-relaterede industrier," lød det i december 2012 fra Rober Uggla, da den nye strategi blev præsenteret.

Nyt joint venture presser Svitzer i Sydamerika  

Svitzer, Rolls-Royce og Teekay i samarbejde om LNG