Den aktuelle priskrig på spotraterne i containertrafikken mellem Asien og Europa nærmer sig sin afslutning. Ikke fordi raterne er på vej op, tværtimod.  Og heller Ikke fordi rederierne trækker væsentlig kapacitet ud af markedet. Faktisk ser det lige nu ud til, at de kun vil gøre det i beskedent omfang i de næste 12 uger med bare 2,4 procent. Til sammenligning viser de seneste tal fra Container Trade Statistics (CTS), at fragtmængderne er faldet med 7,7 procent.

Drewry: Kæmpeskibe vil presse raterne  

Årsagen til en forventet afslutning på priskrigen skyldes alene, at det ugentlige tab for rederierne nu har nået et omfang, der er helt uholdbart selv på kort sigt, konstaterer analysehuset SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight, der heller ikke ser tegn på øget disciplin blandt rederierne, som tværtimod virker forvirrede, når man ser på deres timing for den kommende runde af rateforhøjelser og omfanget af disse.

Platou: Containerrate langt under redernes break-even  

"Rederne har tabt yderligere 1,5 mio. USD om dagen i forhold til sidste uges ratefald. Vi står således over for en situation, der ligner den, industrien befandt sig i sent i 2011,  hvor det blev uholdbart, og derfor vil en mere drastisk reduktion af kapaciteten og markante rateforhøjelser med sikkerhed finde sted i løbet af 4-8 uger. Afskiberne kan godt forberede sig på drastiske rateforhøjelser og annullerede sejladser," skriver SeaIntel.

Kun få containerredere tjener penge  

SeaIntel: Container-rederier er som frøer i kogende vand