"Hvis ikke containerindustrien hurtigt kommer til fornuft, står vi over for en omfattende priskrig"

Sådan lød advarslen fra Maersk Lines topchef Søren Skou torsdag på konferencen Global Liner Shipping, skriver Lloyds List.

Det er den hidtil skarpeste advarsel til konkurrenterne, som Søren Skou er kommet med i sin tid som øverste chef for Maersk Line. Men det er en advarsel, der kommer efter, at raterne de seneste fire uger er faldet med næsten 500 USD per teu eller til det laveste niveau i de sidste 12 måneder. Et niveau, der formentlig er tabsgivende for mange redere.

Advarslen fra Søren Skou kan samtidig ses som en indirekte appel til markedet om at trække flere skibe ud på den store og vigtige rute mellem Fjernøsten og Nordeuropa i takt med, at flere indsætter nye og langt større skibe, som i disse måneder nærmest vælter ind i trafikken. Uden reduktion af kapacitet kan prisen blive en ny kamp om markedsandele i containerindustrien for de i forvejen hårdt ramte og flere finansielt sårbare rederier.

Maersk-formand: Ingen har interesse i kaos  

Fredag kommer nye tal for spotraterne på Asien-Europa og meget peger på, at faldet vil fortsætte, vurderer analytikere. Forklaringen er svag efterspørgsel i forhold til tilgangen af nye kæmpeskibe, der vil forøge det i forvejen alt for store udbud af skibe mellem Fjernøsten og Nordeuropa.

 

Søren Skou frygter tilstande som i 2011, der i slaget om markedsandele kostede Maersk Line og de øvrige store containerrederier på Asien-Europa milliarder af USD. Siden lykkedes det, i 2012, at genetablere et profitabelt rateniveau, men svigtende efterspørsel i forhold til udbuddet af skibe og med flere mega carriers på vej, heriblandt Maersk Lines egne Triple-E og verdens største af slagsen, har ifølge analytikere sendt raterne ud i frit fald i løbet af de seneste fire uger.

Maersk-formand: Triple-E forrykker ikke markedsbalancen  

Ifølge Søren Skou er det grundlæggende ikke efterspørgslen, den er gal med, den er steget med to procent i det forløbne år, men den store kapacitet i den samlede containerflåde på Asien-Europa.

Ifølge Søren Skou har Maersk Line trukket 14 procent af sin kapacitet ud i det forløbne år. Alphaliner vurderede tirsdag i denne uge, at det var 20 procent. Uanset er det formentlig langt mere end Maersk Lines nærmeste konkurrenter som schweiziske MSC og franske CMA CGM, der ifølge Alphaliner kun marginalt har trukket skibe ud.

Regningen for priskrigen blandt Top20-rederne på Asien-Europa i 2011 plus de første to måneder af 2012 lød ifølge en analyse fra SeaIntel sidste år på 11,4 milliarder US-dollar.

Maersk Line fik tilbage i 2011 et underskud på 2,9 mia. kroner.

SeaIntel: Rate på Asien-Europa i frit fald

Maersk Line: Svært at holde raterne oppe  

SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013