ShippingWatch

Maersk Line: Svært at holde raterne oppe

Maersk Line er trætte af udviklingen på raterne for Asien-Europa. Nu udskydes ratestigning to uger ekstra til 1. maj for ikke at stå alene og i håb om, at konkurrenterne følger med op, siger rederiets chef for Asien-Europa, Lars Mikael Jensen, til ShippingWatch.

Det nuværende rateniveau på Asien-Europa er ikke tilfredsstillende, siger Lars Mikael Jensen, chef for Maersk Lines ruter mellem Asien og Europa til Shippingwatch. Rederiet har netop meddelt sine kunder, at det udsætter en planlagt rateforhøjelse på 500 USD per container fra oprindelig 15. april til 1. maj.

"Rederierne har svært ved at holde fast i de raterstigninger, vi har fået igennem, og de er langsomt blevet udhulet. Derfor må vi prøve en gang til. Der er et behov for at få priserne op, markedet er der, og mængderne er på vej op, men nogle spillere i markedet har følt, at 15. april ikke var den dato, de syntes bedst om. Og det nytter ikke noget, at vi står alene og ligger f.eks. 500 USD højere end markedet generelt i to uger," siger Lars Mikael Jensen til ShippingWatch:

"Jeg håber, at de andre holder fast og har is i maven fra 1. maj. Alt andet vil være tåbeligt, men jeg er ikke herre over, hvad de andre gør. I forhold til vores prospekter og udnyttelse af skibene er der ikke noget, der taler imod, at raterne skal op. Markedet er der, mængderne er på vej op og sommersæsonen er på vej. Lige nu får mange redere næppe noget afkast af de priser, vi ser for nuværende."

Analysehuset SeaIntel betegner raternes rutchetur som et frit fald efter et nyt dyk i sportraterne på 12,1 procent i den forløbne uge. Raten er nu faldet med 483 USD/TEU i løbet af blot fire uger, og det er det laveste niveau, der er set siden februar 2012.

SeaIntel: Rate på Asien-Europa i frit fald

Maersk udskyder planlagt ratestigning

Maersk-formand: Ingen har interesse i kaos

Forsiden lige nu

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere