Trods den faldende pirataktivitet i Aden Bugten og i Det Indiske Ocean er containerredernes særlige risikotillæg, pirate surcharges, kun faldet beskedent, viser en analyse fra SeaIntel.

Blandt ni af Top20-rederne udgør det gennemsnitlige pitattillæg 43 USD per teu. Maersk Line har det højeste pitattillæg blandt de ni rederier på i alt 55 USD per teu med NYK som det billigste med et tillæg på under det halve af Maersk Line, 22 USD per teu.

I oktober 2011 og i juli 2012 udgjorde det gennemsnitlige pirattillæg 50 USD per teu, så samlet set har faldet i den pris, afskiberen må betale, så rederne kan sikre sig mod angreb fra pirater, kun faldet beskedent. De fleste redere har bevaret risikotillægget på samme niveau, mens de færreste har sat det ned.

Fogh: Pirater har mærket verdens vrede  

"Det betyder, at selv om risikoen for handelsskibene og deres sejladser gennem farvandet ud for Afrikas Horn er faldet, er redernes tillæg ikke faldet," påpeger SeaIntel, der angiver flere mulige årsager. Den første forklaring kan skyldes, at rederne ganske enkelt benytter pirattillægget som en regulær rateforhøjelse.

En anden forklaring kan være, at uanset piraternes faldende aktivitet ved Afrika Horn, har rederne fortsat ekstra omkostninger ved at sejle gennem farvandet. Det gælder for eksempel i forhold til forsikringsomkostningerne, lige rederne ikke har reduceret deres anti-pirat foranstaltninger såsom bevæbnede vagter, større hastighed og dermed højere brændstofforbrug.

"Den gode nyhed er, at truslen fra somaliske pirater ved Afrikas Horn har været aftagende i over et år, og at udviklingen synes at gå den rigtige vej. Den dårlige nyhed er, at truslen fra pirater i farvandene i Sydøstasien og ud for Vestafrika er stigende," påpeger SeaIntel, der dog understreger, at hverken de gode eller dårlige nyheder kan siges at have nogen relevans for redernes pirattilæg.

Hækkerup: Pirater er en konkret trussel mod Danmark  

Fra 2011 til 2012 er antallet af angreb fra somaliske pirater faldet med mere end 75 procent til under 90 angreb, hvoraf "kun" tre var succesfulde for piraterne. I 2013 er der foreløbig kun indberettet tre hændelser, og der er ikke taget skibe til fange overhovedet i år ved Afrikas Horn.

I farvandene i Sydøstasien blev der i 2012 indrapporteret i alt 122 hændelser med pirater mod 113 året før. Også ved Vestafrika er aktiviteten stigende. Fra 53 indrapporterede tilfælde i 2011 til 62 i 2012.

SeaIntel vurderede sidste sommer, at det i 2012 ville koste containerindustrien1,8 mia. USD at beskytte sig mod piratangreb ved Somalia.

Rederier ønsker at neddrosle piratberedskab  

SeaIntel: Pirater koster containerindustri 1,8 mia. USD  

Den danske piratindsats virker