2012-regnskabet fra verdens største containerrederi, Maersk Line, viser om noget, at kampen om at ende som vinder på det nådesløse globale containermarked bliver udkæmpet på evnen til at skære i omkostningerne.

Det vurderer partner og direktør i analysefirmaet SeaIntel, Lars Jensen, der løbende analyserer og kommenterer det internationale containermarked. Kampen på raterne, eller den fælles kamp om at få raterne presset i vejret, bliver ganske enkelt svære for de store rederier at satse sin økonomi på, da raterne har vist sig at være meget volatile i 2012 og ifølge Lars Jensen, sikkert vil være endnu mere flyvske i år.

Utroligt fornuftigt

"Regnskabet i Maersk Line ser utroligt fornuftigt ud. En stor del af det skyldes omkostningsbesparelser. Selv hvis rateniveauet i 2012 havde været lige så elendigt som i 2011, havde Maersk Line fået break even, hvilket må siges at være meget flot. Rederierne bliver mindre og mindre herre over raterne, hvilket kun vil blive tydeligere i 2013. Maersk Line har bevist, at de har gjort sig til herre over indtjeningen ved at skære i omkostningerne," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Maersk Line skriver selv i regnskabet, at brændstofforbruget pr. FFE blev reduceret med 11% (bl.a. slow steaming), og antallet af medarbejdere på hovedkontoret blev reduceret betydeligt (400 ansatte, red.) Og et af de fem fokusområder i 2013, er netop "Netværksomkostningsinitiativet", som drejer sig om at opbygge et mere rentabelt netværk af skibe, mens det samlede enhedsomkostningsinitiativ skal opnå markedets lavest mulige omkostning.

Skære i omkostningerne

"Min forventning er, at de kan gøre det endnu bedre på omkostningssiden i 2013. Det er helt afgørende, for vi vil se endnu et år, hvor der kommer mere kapacitet ind på markedet, end den globale vækst berettiger. Derfor er nøglen i hele industrien evnen til at nedbringe omkostningerne," siger Lars Jensen.

Han mener også Maersk Line har gode muligheder for at holde balancen i markedet, når de nye Triple-E skibe begynder at komme på markedet fra sommeren i år. Rederiet har en del indchartrede skibe, som man forholdsvis let kan skille sig af med, påpeger han. Herudover forventer Lars Jensen, at industrien som sådan vil benytte sig af sammenlægning af services, således som Maersk Line foretog sig denne uge, samt samsejling, altså at rederierne anvender hinandens skibe til transport af containere.

Også analysehuset Fearnleys er positive over for Maersk Lines tilgang til omkostningerne.

"Maersk Line har overgået deres konkurrenter betydeligt i fjerde kvartal 2012. Vi synes, at Maersk Line viser en imponerende kontrol med omkostningerne," skriver Fearnleys i en analyse af dages regnskab fra Maersk Line.

Triple-E på vej

Maersk Line modtager de første fire af de enorme Triple E-skibe i løbet af andet halvår af 2013, oplyser A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, på en telekonference.

"De første fire leveres i løbet af andet halvår og fases in på Asien-Europa-ruten. Det skal selvfølgelig ske med respekt for markedsbalancen,
så om nødvendigt tager vi tonnage ud af ruten," siger han.
 

 

Smedegaard er klar med den store pengepung

Maersk Gruppen 2012: Sådan gik det for hver virksomhed

Maersk Lines overskud 2012: 461 mio. USD