ShippingWatch

Chilensk rederi i stærk turnaround

CSAV var på vej mod bunden i 2011, da Chiles stenrige Luksic-familie købte de billige rederiaktier op. I dag har rederiet fuldstændig ændret strategi og fjernet sig fra det volatile Asien-Europa, og det står nu stærkt på Sydamerika.

2011 var et katastrofalt år for containerrederiet CSAV, der med et gigantisk underskud på 1,2 mia. USD leverede det værste resultat blandt de 20 store containerrederier. Men på kort tid har Chiles rigeste familie, Luksic-familien, totalt ændret rederiets strategi og leveret store afkast til selskabets øvrige investorer. Det skriver Bloomberg.

Luksic-familien købte gennem sit holdingselskab aktier i rederiet i 2011, hvor kursen faldt med 82 procent, og i februar 2012 sikrede familien sig majoriteten i selskabet og sidder nu på godt 37 procent.

Maersk-chef kan ikke få øje på Brasiliens vækst

Luksic, hvis formue er skabt på kobberminer og som ifølge Bloomberg er verdens 35. rigeste, ændrede CSAVs strategi væk fra leasing til ejerskib af skibe. Og ifølge det Santiagio-baserede mæglerhus IMN Trust SA er rederiet i dag stærkt positioneret på vigtige ruter til og fra Sydamerika, der er mindre påvirket af den generelle overkapacitet på Asien-Europa, og som vil vokse mere end andre dele af verden de kommende år.

Lars Jensen fra analysehuset SeaIntel siger til Bloomberg, at CSAV begyndte at tjene penge igen, da rederiet droppede tabsgivende ruter mellem Afrika, Asien og Europa for i stedet at fokusere på ruter, der forbinder Sydamerika med resten af verden.

CSAV blev verdens 7. største containerrederi gennem en massiv udvidelse af flåden med fortrinsvis indchartrede skibe, og rederiet blev således hårdt ramt, da den globale finanskrise ramte verdensøkonomien i 2008.

"Pludselig havde rederiet en kæmpe flåde på et tidspunkt, hvor alle tabte penge og hvor fragtrater visse steder oven i købet var negative. Nu er CSAV igen blevet et mere nicheorienteret sydamerikansk rederi," siger Lars Jensen.

I 2012 ejede CSAV selv 40 procent af sin flåde. Rederiet har sit hovedkvarter i Valparaiso i Chile.

Maersk Line modtager verdens største reeferskib

SeaIntel: Stor styrke i tysk containerfusion

Væksten er udeblevet på redernes vækstmarkeder

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere