ShippingWatch

SeaIntel: Fælles ratehop ligner sund fornuft

Det er udtryk for logik og sund fornuft, når de store containerrederier omtrent på samme tidspunkt og i samme omfang hæver raterne, mener analysehuset SeaIntel, der har undersøgt en stribe rateforhøjelser: "Hvis rederne samarbejder ulovligt, gør de det virkelig dårligt."

I maj 2011 gennemførte EUs konkurrencemyndighed en række såkaldte dawn raids hos i alt 12 containerrederier og heriblandt de tre største, Maersk Line, MSC, og CMA CGM, efter mistanke om aftalte rateforhøjelser og muligt brud på EUs kartel- og konkurrenceregler. Resultatet af disse ransagninger er endnu ikke offentliggjort.

Maersk Line nedtoner effekt af prisaftale

Nu har analysehuset SeaIntel gransket en stribe generelle rateforhøjelser, tidspunkter for rederiernes annonceringer på websites og i medier samt tidspunkterne for rateforhøjelsernes ikrafttræden, på flere hovedruter mellem Asien og Europa og Asien-Sydamerika, og hvor de såkaldte liniekonferencer enten er tilladt (Stillehavet, red.) eller forbudt (Til og fra Europa, red.).

Tæt sammenhæng

SeaIntel konkluderer, at der er en forskel afhængig af, om konferencerne er tilladt eller ej. For konferencernes vedkommende er omfanget og datoerne for rateforhøjelserne mere sammenhængende. For Asien-Europa kan det indikere, at rederne opererer uafhængigt af hinanden, men omvendt synes der at være en tæt sammenhæng, når de meddeler markedet, at de hæver raterne.

SeaIntel kan ikke på grundlag af deres analyser konkludere, at rederne er på kant med konkurrencereglerne. Men flere forhold taler for, at det næppe er tilfældet. Hvis rederierne vil samarbejde på ruter, hvor det ikke er tilladt, vil de i så fald og naturligvis også blive enige om ikke at gøre det på samme tid og i samme omfang, påpeger Seaintel i sin analyse.

Hvis der er tale om et marked, hvor konkurrencen er voldsom, vil rederne konstant overvåge hinanden. Når raterne i containershipping bliver for lave, vil et rederi på et tidspunkt forhøje raterne og efterlade de øvrige med et valg mellem at gøre det samme eller intet foretage sig.

Sund fornuft

"For et containerrederi er det derfor sund fornuft at følge efter med rateforhøjelser, når andre gør det. Og det er sund fornuft at gøre det på et tidspunkt, der ligger tæt på de andres," mener SeaIntel:

Hvorfor er rederne kun i stand til fastholde rateforhøjelser i relativt korte perioder, før de underbyder hinanden, hvis påstandene om ulovligt samarbejder holder vand, spørger SeaIntel, der konstaterer, at hvis rederne samarbejder ulovligt, gør de det virkelig dårligt. Almindelig logik og sund fornuft taler i så fald imod, at det er er tilfældet.

Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige

De 12 containerrederier, der blev ransaget i maj 2011 i en fælles aktion fra EU-Kommissionen, blev for få måneder siden fulgt op med en ny opfordring fra den europæiske afskiberforening, European Shippers Council (ESC) i Bruxelles, til Kommissionen om endnu engang at undersøge de "tilsyneladende koordinerede bevægelser" blandt containerrederierne, når de aflyser sejladser og trækker kapacitet ud af flåden i et forsøg på at undgå ratefald.

I november 2012 understregede en højtstående embedsmand i EU-Kommissionen, at rederne fortsat er i søgelyset og at undersøgelsen ikke er afsluttet.

De 12 rederier, der i maj 2011 fik uanmeldt besøg og på samme tidspunkt, var Maersk Line, MSC, CMA CGM, Cosco, Evergreen, Hapag Lloyd, APL, Hanjin, OOCL, Hamburg Süd, MOL og NYK.

EU overvåger redernes rateforhøjelser

EU signalerer brud med regler om kartelforbud

Tidligere EU-chef foreslår indgreb over for containeraftaler

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere