Mere end 165 kæmpeskibe på over 13.500 teu vil  blive indsat på hovedruterne mellem Asien og Europa inden for de næste 1-2 år, hvis rækken af containerrederier får held med at gennemføre deres planer om nye skibe og ikke mindst få dem finansieret.

Analysehuset SeaIntel betegner udviklingen som “second round of mega-vessels” og noterer i sit ugebrev Sunday Spotligt, at alle rederier med ambitioner om at forblive i Asien-Europa-trafikken nødvendigvis er tvunget til at opgradere sin flåde med disse mega carriers uanset den omstændighed, at det vil forlænge perioden med alt for stor kapacitet til den eksisterende efterspørgsel.

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe  

Det er ikke kun de største blandt Top-20 rederne som Maersk Line, CMA CGM og andre, der har store containerskibe på vej. Inden for få måneder har rederier som Yang Ming og K-Line, der samarbejder i CKYH alliancen, afsløret ambitiøse kontraheringsplaner. Det samme har arabiske UASC, der offentligt har bekræftet, at rederiet kigger på skibe i størrelsesordenen 18.000 teu eller samme størrelse som Maersk Lines Triple-E, hvoraf de første indsættes i løbet af 2013

 

Indsættelse af 165 mega carriers svarer til 6-7 skibe om måneden over de næste 24 måneder.

Følg verdens største containerskib på verdenshavene  

Kuwait-rederi vil have skibe i Triple-E-klassen  

Tysk rederi med på containerbølge