Næste år bliver der flere containere at sejle med, men der bliver også flere skibe om buddet. Det er til fare for de store containerrederier som Maersk Line og CMA CGM.

"Vi forventer, at den strukturelle overkapacitet vil fortsætte i 2013, hvilket vil føre til spiraler af prisstigninger og prisfald, som vil intimidere rederne til at oplægge og genaktivere tonnage," siger Lars Jensen, analytiker i SeaIntel ifølge Bloomberg.

Spiralerne vil Maersk Line imødegå med disciplin, siger talsmand Hursh Joshi fra Maersk Line til Bloomberg. Maersk Line forventer en etcifret vækst i de globale containervolumener i 2013, hvilket "indeholder muligheden for marginal positiv vækst i Europa. Maersk er absolut forpligtet på at opretholde kapacitetsdisciplinen. Maersk Line planlægger ikke at tilbyde noget ny kapacitet på ruterne mellem Asien og Europa i 2013," siger Hursh Joshi.

Maersk Line betaler retrofit til indchartrede skibe

TSA varsler ratestigninger på Asien-USA

Nyhedsbrev: Overkapacitet og Asien-Europa-problemer i 2013