En kommende handelsaftale mellem EU og Japan vil få vidtrækkende og positive konsekvenser for shippingindustrien. Særligt for containerrederierne vil en endelig handelsaftale, som ifølge økonomer vil øge den europæiske eksport til Japan med 22-32 procent, få markant betydning, skriver analysehuset SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight.

Handelsaftalen mellem de store handelsregioner forventes også at forøge Japans eksport til EU med 17-24 procent. Omkring 80 procent af den voksende samhandel vil være i form af fysiske varer, der skal transporteres med skibe eller fly.

EU-landene besluttede den 29. november at indlede forhandlinger med Japan om en frihandelsaftale. Den japanske økonomi er lige nu hårdt ramt af den globale krise og var i recession i andet og tredje kvartal, viser tal fra de japanske myndigheder mandag.

 

følge EU-Kommissionen vil en kommende frihandelsaftale på europæisk plan skabe 400.000 arbejdspladser og øge det europæiske bruttonationalprodukt med en procent. Dermed er aftalen en central del af forsøget på at sparke gang i væksten i Europa.

Gevinsten skal komme, fordi sænkede toldsatser og fjernelsen af en række regler ventes at øge den europæiske eksport. Komplicerede regler gør det i øjeblikket svært for udenlandske firmaer at komme ind på det japanske marked.

Aftalen har været længe undervejs, fordi der - trods store gevinster for unionen samlet set - er flere mindre brancher, der risikerer at tabe penge. Det gælder blandt andet for bilindustrien i Frankrig, Spanien og Italien.

Det vurderes, at der vil gå to til tre år, før den endelige frihandelsaftale er på plads. Dansk landbrug har på forhånd regnet sig frem til, at effekten af mere fri handel med Japan vil være en milliard kroner årligt alene på den danske fødevareeksport.

Minister: Stort potentiale i ny Japan-aftale

Fearnley: Triste udsigter for japansk shipping

 

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!