Det er ikke kun de seneste ugers fald i raterne på hovedruterne som især Asien-Europa, der vækker bekymring i containerrederierne. Ifølge Seaintel er faldet til og fra en række vækstmarkeder lige så iøjnefaldende ifølge de seneste tal, der er kommet frem fra bl.a. Container Trade Statistics.

"Statistikken fra CTS viser, at de meget forventningsombruste nye markeder kæmper en tilsvarende kamp. År-til-år væksten i import og eksport af containere til det indiske subkontinent, Mellemøsten, Syd- og Centralamerika er faldende," fremgår det af analysen fra Seaintel.

Bl.a. er væksten i eksport af containere til og fra det indiske subkontinent og Mellemøsten dykket under et minus på fem procent i juli på år-til-år basis.

Dermed, peger Seaintel på, at det ikke er udviklingen på de nye marker, der skal kompensere for det fald, der er sat ind på hovedruterne.

"De seneste data viser et svagt billede af den nuværende situation inden for containershipping," skriver Seaintel.

Analysebureauet var blandt dem, der i sidste uge vurderede, at faldet i raterne på Europa-Asien er så alvorligt nu, at ratekrigen reelt er vendt tilbage igen. Samme vurdering kom fra det norske Fearnleys. Seaintel regner også med, at august vil vise svagheder, og at der først i september kan komme en vis bedring i markedet.

Seaintel: Markedet har anerkendt priskrigen

Tegn på ny priskrig blandt containerrederne

Fearnley: Priskrigen er skudt i gang på Asien-Europa