De seneste ugers tegn på, at containerraterne mellem Asien og Europa er faldende er mere end krusninger på overfladen. Ifølge en af verdens førende analytikere af containermarkedet, det norske Fearnley Securities, er den disciplin, der blev skabt i starten af året mellem de største containerrederier endeligt ovre, og priskrigen er brudt ud igen.

"Der er ikke længere disciplin. Raterne falder som en sten nu, og containerrederierne har ikke flere muligheder på hånden for at skabe økonomi. Det er svært at se, at de kan slow steame meget mere. Eneste mulighed vil være en voldsom oplægning af tonnage, og det tror jeg ikke, de er interesseret i at gøre på nuværende tidspunkt. Der skal sandsynligvis et nyt prispres til for at få rederierne til at reagere. Derfor er det vanskeligt for mig at se, at der ikke kommer en priskrig, der kan være den faktor, der tvinger rederierne til at skabe balance på markedet igen," siger chefanalytiker i Fearnley Securities, Rikard Vabo, til ShippingWatch.

Faldende priser

De seneste priser, som speditørerne på det europæiske marked har meldt ind, bekræfter, at det er mere end svært for rederierne at opretholde de høje priser, de blev enige om i løbet af foråret. En Hamborg-baseret speditør siger ifølge nyhedsportalen Loadstar, at flere redere underbyder hinanden i kampen om markedsandele, og at prisen for en 40 fods container fra Shanghai til Tyskland nu ligger på omkring 2.400 USD. Og en større britisk speditør er blevet tilbudt en rate på 2.200 USD fra et rederi for en 40 fods container.

Udmarvende krig

Efter en udmarvende priskrig i 2011, blev de største containerrederier med Hapag-Lloyd og efterfølgende Maersk Line i spidsen enige om at hæve raterne på bl.a. hovedruten Asien-Europa. Det lykkedes rederierne at samles om at få raterne op, men over sommeren har der vist sig de første signaler om, at rederne var villige til at gå ned i pris, simpelthen for at få opgaver i et svindende marked.

De nyeste tal fra Container Trades Statistics, der blev offentliggjort i sidste uge, hældte kun mere benzin på det ulmende bål. Tallene viste, at der blev indført 13,2 procent færre containere til Europa fra Asien i juli, hvilket er væsentligt færre, end bl.a. analysebureauet SeaIntel havde forventet. Seaintel mener, der skal en voldsom reduktion af kapaciteten til for at skabe balance bare på kort sigt.

"Vi har set eksempler på, at et par rederier har taget services ud så som G6, men det er slet ikke tilstrækkeligt. Skal der skabes balance bare på kort sigt, skal rederierne tage kapacitet ud, der svarer til 40.000 containere på strækningen om ugen," sagde partner og adm. direktør Lars Jensen i Seaintel til ShippingWatch i sidste uge.

Seaintel: Markedet har anerkendt priskrigen  

Tegn på ny priskrig blandt containerrederne  

SeaIntel: 40.000 containere for meget om ugen på Asien-Europa  

SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater