ShippingWatch

Seaintel: Container-redernes enighed smuldrer

Flere måneders enighed mellem de konkurrerende containerrederier ser ud til at være brudt. Rederierne har i faldende grad succes med at gennemføre ratestigninger, vurderer Seaintel.

De seneste måneders succesfulde ratestigninger har nok lettet mangt en containerreders nattesøvn, men Seaintel ser nu en aftagende tendens i successen med at gennemføre stigningerne.

Seaintel kigger i denne uges Sunday Spotlight på ratestigningerne på de to store handelsruter, Asien-Europa og Asien-Nordamerika. Analytikerne har også undersøgt, hvor stor succes rederierne har haft med at gennemføre udmeldte ratestigninger på de to ruter, efter BAF-tillæg (Bunker Adjustment Factor).

"Vi finder, at den egentlige succesrate i at implementere ratestigninger er aftagende. Det kunne ses mest tydeligt på Asien-Europa handelsruten, hvor den første stigning blev mødt med en 99 pct. succesrate, hvor den seneste stigning kun har oplevet 53 pct. succes," skriver Seaintel i Sunday Spotlight.

Procentsatserne viser, hvor stor en andel af bebudede ratestigninger, der er blevet gennemført - hvis en ratestigning på 500 USD/FFE (per 40 fods container) er blevet udmeldt, men de reelle rater kun stiger med 250 USD per container, er stigningen således kun 50 pct. succesfuld.

Det har været en af de mest markante udviklinger i shipping i 2012, at containerrederne i så høj grad solidarisk har opretholdt ratestigninger.

"Desværre for rederne finder vi ikke, at de grundlæggende markedskræfter støtter de seneste ratemeddelelser på 500 USD/FFE på Stillehavet pr. 1. maj og 400 USD/TEU på Asien-Europa for 4. juni. At få disse stigninger ville bringe rater - kompenseret for BAF - op til topniveauerne fra 2010, hvor markedet var karakteriseret af kapacitetsreduktioner og udstyrsmangel. Det nuværende marked er karakteriseret af ekstremt lav efterspørgselsvækst, leveringer af meget store fartøjer og et hastigt fald i den oplagte flåde," skriver Seaintel.

Og når markedet ikke kan understøtte ratestigningerne, er der kun en ting tilbage:

"Den eneste faktor, der kan støtte de stigninger er disciplin blandt rederne. Men den faldende succesrate for implementering indikerer, at denne disciplin måske også er ved runde sit højdepunkt," afslutter Seaintel.

Containerraterne mister momentum

Nu rammer de store containerskibe vandet

Priskrig truer Maersk Line allerede i år

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer

Forsiden lige nu

Norge takker nej til invitation fra Opec

Opec har inviteret en lang række af olieproducerende lande til at deltage i sammenslutningens møde i Wien, hvor en forlængelse af produktionsloftet står øverst på dagsordnen. Norge har takket nej til at være med.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere