ShippingWatch

Maersk Line vil skærpe miljøkrav til rederierne

De store containerrederier får en markant opsang i et nyt miljøudspil, "Route 2", fra Maersk Line. Rederierne skal vise vilje og resultater for at få indflydelse på den lovgivning, der vil komme, siger Maersk Lines miljøchef Søren Stig Nielsen.

Maersk Line presser med sit nye miljøudspil Sustainability Report 2012, "Route 2", nu på at få gennemført ensartede regler blandt containernerederierne, så kunderne og omverdenen tydeligt kan se, hvor meget de enkelte rederier f.eks udleder af CO2. En sådan fælles standard findes ikke i dag, og det kan blive et alvorligt problem for hele industrien, når der skal lovgives i fremtiden, vurderer Maersk Line.

Global shipping står for 3-4 procent af den globale udledning af CO2, men mangel på gennemsigtighed og forståelse for konsekvenserne af shipping, truer troværdigheden i hele industrien.

 

Konkurrence på miljøet

"Vi mener, industrien skal gøre mere. Vi ser gerne, der bliver større gennemsigtighed og dermed også etableret standarder, som skal hjælpe vores kunder, med at se hvordan de forskellige rederier gør det. Det er vigtigt, at vi får muligheden for at kunne konkurrere på andre forhold end prisen, når man træffer en beslutning om, hvordan og med hvem man gerne vil have transporteret sine varer," siger Søren Stig Nielsen, Head of Sustainability i Maersk Line til ShippingWatch.

Analysevirksomheden SeaIntel vurderede torsdag over for ShippingWatch, at Maersk Line prøver at lægge pres på resten af industrien, og at det klart vil være i Maersk Line interesse at få gjort miljøperformance og ansvalighed til et parameter hos kunderne. Maersk Line er formentlig det rederi, der er længst fremme med miljøtiltag, og rederiet kan håbe på, at der faktisk bliver lagt pres på industrien, og at der bliver etableret nogle kvantitative målinger af miljøperformance, som giver mening i industrien. Det er også opfattelsen i Maersk Line.

"Helt fundamentalt mener vi, at vi har en forretnings- og konkurrencemæssig fordel. Dels ved, at vi kan reducere omkostninger og bl.a. spare på brændstof, men også fordi vi kan hjælpe vores kunder med at omstille deres forsyningskæder og flytte deres last med en højere grad af ansvarlighed og dermed mindre risiko," siger Søren Stig Nielsen.

Lovgivning på vej

Han mener, at industrien har et behov for at vise vilje:

"Det er afgørende, at vi på de indre linjer sikrer os, at den lovgivning, som vi ved vil komme på et tidspunkt, bliver sat fornuftig sammen og ikke straffer dem, der går forest. Her har dansk søfart meget at byde ind med," underestreger Søren Stig Nielsen:

"Vi bruger mange kræfter på at sætte os sammen med andre spillere i industrien. Det er kolossalt vigtigt, at der er fælles fodslag, fælles standarder. Ellers flytter det ikke noget i det store billede. Samtidig diskuterer vi også disse forhold med vores kunder for at få skabt en debat og hjælpe dem med at stille de rigtige spørgsmål og krav. Et eksempel er The Clean Cargo Working Group, hvor vi har en lang række af vores konkurrenter og en lang række af vores fælles store kunder. Her forsøger vi at blive enige om, hvilke parametre, der er vigtige, og hvordan vi måler performance ensartet, så kunderne kan sammenligne og træffe bedre beslutninger. Det er en langsom, men vigtig proces."


SeaIntel: Miljøkrav vil støtte Maersk Line kommercielt

Maersk: Shippingbranchen mangler åbenhed om miljøet

 

Forsiden lige nu

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere