Selv om Maersk Line først i løbet af sommeren 2013 indsætter sine nye gigantiske containerskibe på Asien-Europa, de såkaldte Triple-E på 18.000 teu, har alene truslen om deres ankomst haft en dramatisk effekt på markedsforholdene, ligesom skibene er en væsentlig del af forklaringen på sidste års priskrig og den øjeblikkelige usikkerhed.

Det vurderer analysechef Martin Dixon fra det internationale analysefirma Drewry over for ShippingWatch.

Dramatisk effekt

”Alene bestillingen af disse skibe har haft en dramatisk effekt på markedet og har fået konkurrerende rederier til at skynde sig med at bestille tilsvarende store skibe. Det har skabt en situation med vedvarende overkapacitet og volatile fragtrater og har utvivlsomt opmuntret til en kamp om markedsandele og sidste års ratekollaps, da rederierne forsøgte at øge deres kritiske masse for at retfærdiggøre deres investeringer i disse store skibe,” siger Martin Dixon.

Forudsat der er tilstrækkelig efterspørgsel, og skibene kan fyldes op, vil introduktionen af de nye mega-carriers gavne såvel Maersk Line og andre redere i kraft af især lavere forbrug af brændstof, mindre havneudgifter og dermed lavere enhedsomkostninger, siger Martin Dixon.

Nye services og flere skibe

På kort sigt forventer Drewry, at spotraterne vil fortsætte med at stige i takt med, at rederierne gennemtvinger prisforhøjelser. Men allerede i 2. halvår i år kommer raterne under fornyet pres på grund af overkapacitet og den omstændighed, at rederne introducerer nye services og flere skibe i troen på en stærk højsæson.

Triple-E

The construction of ten Triple-E vessels, each capable of carrying 18,000 twenty foot containers, will put Maersk Line at the helm of change. The size and capacity of these vessels, at 400 metres long and 59 metres wide, will help reduce energy consumption and lower CO2 emissions.


• A Triple-E class vessel is equipped with a waste heat recovery system, saving up to 10% of main engine power. This equals the average annual electrical consumption of 5,000 European households.
• The Triple-E class travels 184 kilometres using 1 kWh of energy per ton of cargo, whereas a jumbo jet travels half a kilometre using the same amount of energy per ton of cargo.
• The vessel can carry 18,000 twenty-foot-equivalent units (TEU). If all these containers were to be put on a train - it would need to be 110 km long - and if they were put on top of each other they would almost reach beyond the stratosphere (47 km).

Kilde: www.maersk.com

 “Vi forventerne, at fragtraterne i slutningen af 2012 vil ligge højere i forhold til niveauet i starten af året, hvorefter vi vil begynde at se fald. I vores Container Forecaster i slutningen af marts forventer vi, at de globale fragtrater vil genvinde otte procent i år og endnu mere på øst-vest ruterne. Men samlet set forventer vi, at det vil tage rederierne to år for at genvinde det store fald, vi så i 2011.”

En række aktieanalytikere vurderede samstemmende over for for ShippingWatch tirsdag, at Maersk Line og de øvrige containerrederier på de vigtigste handelsruter kommer under fornyet pres allerede i indeværende år, selv om det er lykkedes at gennemføre massive rateforhøjelser de seneste måneder.

A.P Møller - Mærsks fremlægger regnskab for 1. kvartal 2012 den 16. maj.

20 Triple E

Maersk Line har 20 nye Triple-E skibe på vej. De leveres i perioden 2013-2015. Det er verdens største skibe med en kapacitet på 18.000 teu (20 fods containere). Maersk Line udnyttede ikke optionen på yderligere 10. Den første af i alt seks Triple E i 2013 leveres i løbet af juli og august, ni skibe følger i 2014 og fem i 2015.

SeaIntel: 74 nye mega-containerskibe på vej  

Analytikere: Eufori over ratehop bliver kort