74 nye mega-containerskibe, de såkaldte Ultra Large Container Vessels (ULCVs) på mere end 10.000 teu, vil blive leveret fra værfterne og indsat i den i forvejen overfyldte flåde af containerskibe i løbet af i år, primært mellem Europa og Asien. Det viser den seneste opgørelse, som analysevirksomheden SeaIntel har foretaget.

De store skibe kommer ind i markedet på et tidspunkt, hvor væksten i efterspørgslen i Asien-Europa trafikken ikke er stærk og i et marked, der kan få svært ved at absobere den nye kapacitet, noterer SeaIntel, der forventer, at raterne senere i år begynder at sive.

Ruterne

Hertil kommer, at Maersk Line har 20  nye Triple-E skibe, som leveres i perioden 2013-2015. Det er verdens største skibe med en kapacitet på 18.000 teu (20 fods containere). Maersk Line udnyttede ikke optionen på yderligere 10. Den første af i alt seks Triple E i 2013 leveres i løbet af juli og august, ni skibe følger i 2014 og fem i 2015.

I skrivende stund sejler de toneagivende containerrederier rundt med 136 ULCVere på ruter mellem Europa-Asien, i Stillehavet og mellem Asien og Mellemøsten. At så mange mega-carrieres er indsat uden for Europa-Asien er mere, end industrien havde forventet.

"Jeg kan ikke se andet, end at rederierne har valgt at indsætte skibene på Europa-Asien drevet af primært to tiing. Det er dér, de mest optimalt kan benyttes, og det er der, havnefaciliteterne er til det. De eneste alternativer er Kina-Los Angeles, som MSC har gjort i nogle enkelte tilfælde, og måske Kina-Mellemøsten. Ingene af delene er en særlig effektiv brug af de nye skibe," siger Lars Jensen, SeaIntel, til ShippingWatch.

Fyldningsgraderne

Han vurderer, at fyldningsgraderne i skibene stille og roiligt begynder at sive i løbet af i år, med mindre der sker noget drastisk på markedet.

"Så længe rederierne har den hat på, der siger, at nu vil de være profitable og få raterne op uanset hvad, er det ikke et problem lige nu. Men på et eller andet tidspunkt vil der være nogen, der synes, at nu er nogle af skibene lige lovlig tomme. Så kan vi få en kickstart af priskrigen, med mindre nogle trækker services ud og lægger skibe op. På et eller andet tidspunkt i løbet af i år holder effekten af ratestigningerne op, og markedet vil begynde at sive igen,"  siger Lars Jensen.

Han siger, at noget af den kapacitet, som Maersk Line og MSC har trukket ud de seneste måneder, er ved at blivet puttet ind igen.

"Rateforhøjelserne var nødvendige, men de er ikke understøttet af en voldsom forbedring af udbud og efterspørgsel."

 

Nordea tror container-raterne vil gavne Maersk  

Maersk Line fortsætter bølge af rateforhøjelser  

Analytiker spår opjustering af container-forventninger  

Hvem vandt egentlig ratekrigen?

SeaIntel: 74 giant container ships in pipeline