11,4 milliarder US-dollar. Så meget har priskrigen kostet de store containerrederier på Europa-Asien og i mindre grad Stillehavet i 2011 og de første to måneder af i år. Det er SeaIntel Maritime Analysis, der i en ny analyse har gjort boet op for Maersk Line og rederigigantens konkurrenter. Og trods den seneste tids ratestigninger og prisdisciplin blandt de toneangivende redere, er det langt fra sikkert, at priskrigen er slut.

Ny tonnage i 2012

”Maersk Line har gjort det klart i markedet, at man ønsker at afslutte priskrigen, men at de ikke ønsker at tabe markedsandele. Tilsvarende er det klart, at rederne har bevaret disciplinen i de sidste par uger og opnået de bebudede rateforhøjelser på Asien-Europa, selvom raterne viste tegn på mindre fald ifølge SCFI spot index 9. marts. I forhold til den mængde af nye skibe, der kommer på markedet i 2012, er det således usikkert, om priskrigen er slut,” konstaterer SeaIntel og påpeger, at det kun kræver en et enkelt rederi eller to, der bryder disciplinen, for at sætte gang i priskrigen igen.

Nytår

Containerrederierne anført af Maersk Line har haft succes med at implementere ratestigninger på Asien-Europa fra 1. marts. Om det også lykkedes på Stillehavet vil vise sig de kommende uger.

Ifølge analysen fra SeaIntel fortsatte priskrigen for fuldt blus i januar og februar i år trods rateforbedringer forud for det kinesiske nytår.