ShippingWatch

Skrotarbejder sagsøger europæisk rederi efter arbejdsulykke

En arbejder, som var tæt på at miste livet under ophugningen af et skib i Bangladesh, sagsøger nu skibets tidligere ejer, Zodiac Maritime. Det er første gang, at et rederi kan blive holdt ansvarligt for de menneskelige konsekvenser af farlig skibsophugning.

En værftsarbejder, som mistede sit ben under ophugning af et skib, sagsøger skibets tidligere ejer i en sag, der kan føre til, at et rederi for første gang bliver holdt ansvarlig for de menneskelige konsekvenser af farlig ophugning i Sydasien.

I april 2015 var arbejderen Mohamed Edris døden nær, da han blev ramt af en 40 tons tung skibspropel i en arbejdsulykke på et værft i kystområdet Chittagong i Bangladesh. Han mistede sit venstre ben og var tæt på at brække ryggen.

Ulykken skete, da han var i færd med at skære propellen af skibet Eurus London med en skærebrænder. Skibet var forinden blevet solgt til skrot af det britiske rederi Zodiac Maritime via skrotopkøberen GMS, som solgte det videre til et såkaldt beaching-værft.

Mohamed Edris går nu efter at holde Zodiac Maritime for ulykken, skriver The Guardian.

"Zodiac vidste eller burde have vidst, at der var en forudsigelig risiko for, at arbejderne kunne komme fysisk til skade, da de solgte deres skib til et værft i Chittagong via en cash buyer," siger Martyn Day, direktør i advokatfirmaet Leigh Day, til den britiske avis.

Zodiac Maritime, som er ejet af den israelske reder Eyal Ofer, afviser via sin advokat, at selskabet kan holdes juridisk ansvarlig.

Tjente 27 kr. om dagen

Sidste år blev omkring 87 pct. af alle skrottede skibe ophugget i Sydasien, hvor forholdene for arbejderne og miljøet ofte bliver kritiseret af eksperter og ngo'er for at være alt for farlige.

Når rederne alligevel bruger værfterne i Indien, Bangladesh og Pakistan, så skyldes det, at de kan få en højere skrotpris her end for eksempel i Kina eller Tyrkiet. Ifølge Maersk er merprisen i Indien på én til to mio. dollars per skib. Forskellen kan dog være op til fire mio. dollars, hvis skibet bliver ophugget på værfter, som er dårligere end dem, Maersk bruger i Indien.

De sydasiatiske værfter kan betale mere end deres konkurrenter, fordi de sparer på sikkerheden og lønnen til arbejderne.

The Guardian skriver, at 38-årige Mohamed Edris kom til Chittagong som 14-årig. Han arbejdede seks dage om ugen i vagter af 12-14 timers varighed. Han tjente 3,2 pund om dagen, hvilket svarer til 27 kr.

Det anslås, at der har været cirka 125 dødsfald i værftsindustrien i Bangladesh de sidste ti år. I de første tre kvartaler af 2017 er seks arbejdere døde i Bangladesh, mens otte er kommet til skade, skriver ngo'en Shipbreaking Platform i en meddelelse onsdag.

Beaching-arbejdere er i stor fare for lungesygdomme

49 arbejdere er døde i Alang på fem år

Bangladesh var redernes foretrukne skrotdestination i tredje kvartal

Maersk solgte olieskib til skrothandler

Forsiden lige nu

Norsk tankreder sendt i gulvet på børsen

Norske Nordic American Tankers anført af stifter Herbjørn Hansson i stort kursfald på 20 pct. på melding om, at rederiet vil rejse over 100 mio. dollars i ny kapital.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere