ShippingWatch

Det iranske marked har åbnet sig hurtigere end ventet for rederierne

Åbningen af det iranske marked for danske rederier er gået hurtigere end ventet. Det er stadig kompliceret, men hos J. Lauritzen venter man øget aktivitet inden for kort tid, skriver Berlingske Business.

Det går bedre for danske rederier i Iran, hvor havnene igen er åbnet efter flere års sanktioner. Ifølge Jakob Ullegård fra Danske Rederier er det gået hurtigere i Iran, end man havde håbet på, siger han til Berlingske Business.

Der er stadig udfordringer, men tankrederne nyder godt af den øgede eksport af olie. Også hos J. Lauritzen, der for fem år siden inden sanktionerne lavede meget forretning i Iran, ser mulighederne åbne sig.

"Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019," siger Thomas Wøidemann, operativ direktør i J. Lauritzen, til avisen.

Det er især rederiets gasskibe, der sejler med ethylene, som tidligere har lavet meget forretning i landet. Godt 90 pct. af rederiets indtjening på ethylene-skibene stammede fra Iran, forklarer Wøidemann. Under sanktionerne har rederiet holdt kontakterne ved lige, så ifølge direktøren står J. Lauritzen godt, når der markederne for alvor tager fra.

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran

Containerredere på stribe har genoptaget ruter til Iran

Maersk ser stort potentiale på det iranske marked

Forsiden lige nu

Topchef har forvandlet ny og aggressiv spiller i søforsikring

Forsikringshuset Neon, som har hentet flere medarbejdere i Lavaretus til et nyt dansk kontor, kæmpede for overlevelse for få år siden. En strategisk overhaling betyder, at man nu indleder en offensiv på markedet for søforsikring med kontorer i København og Genova.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere