ShippingWatch

Her er overblikket over Maersks regnskab

Sommerens hackerangreb skæmmer udviklingen i tredje kvartal for Maersk Line, mens milliardnedskrivninger hos Maersk Drilling og APM Terminals trækker hele gruppen ned.

Højere fragtrater på containermarkedet i tredje kvartal kunne ikke holde Maersk Line fri af de problemer, som hackere i sommer udsatte rederiet for.

Samtidig kostede milliardnedskrivninger hos en af salgskandidaterne Maersk Drilling samt et blivende og vigtigt forretningsben i gruppen APM Terminals for hele gruppens bundlinje, der landede på et underskud på 1,5 mia. dollars mod et overskud på 438 mio. dollars.

Hele gruppen fik en omsætning på 8 mia. dollars sammenlignet med 7,1 mia. dollars i samme periode sidste år.

Transport & Logistics

Maersk-gruppen nærmer sig et rent shippingselskab efter salget af Maersk Oil, Maersk Tankers og aktierne i Dansk Supermarked, som blev meldt ud tirsdag morgen.

Tilbage står Maersk Drilling og Maersk Supply Service i energidivisionen, som blev udråbt som emner for salg, børsnotering eller joint venture i forbindelse med opsplitningen af det daværende konglomerat.

Transport-enheden fik i tredje kvartal en omsætning på omkring 8 mia. dollars mod godt 7 mia. dollars i tredje kvartal 2016. Særligt højere fragtrater i Maersk Line var med til at løfte det underliggende resultat fra 82 mio. dollars til 372 mio. dollars.

Maersk Line

I tredje kvartal udviklede containermarkedet sig bedre med en vækst på fem pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Udviklingen går igen i fragtraterne hos Maersk Line, som steg med 14 pct. sammenlignet med det foregående kvartal. Alligevel gik Maersk Line tilbage på transporterede voluminer med 2,3 pct., hvilket skyldes hackerangrebet i sommer.

På de såkaldte headhaul-ruter steg volumen med 0,6 pct., men faldt med 8,8 pct. på vejen retur, backhaul.

Maersk Line fik et overskud på 220 mio. dollars mod et tab på 116 mio. dollars i samme periode sidste år. Omsætningen landede på 6,1 mia. dollars mod 5,4 mia. dollars i tredje kvartal 2016.

Rederiet har tidligere forventet et overskud på over en mia. dollars for hele året. Det bliver i tirsdagens regnskab justeret til omkring en mia. dollars.

Købet af Hamburg Süd ventes lukket i fjerde kvartal i år.

APM Terminals

Gruppens havneselskab APM Terminals er et af de helt centrale selskaber i det nye Maersk. Overkapacitet og svære markedsforhold præger kvartalet for divisionen, mens også cyberangrebet har en rolle for udviklingen. I kvartalet fik divisionen et underskud på 262 mio. dollars sammenlignet med et plus på 131 mio. dollars i samme periode sidste år.

En nedskrivning på 374 mio. dollars præger resultatet.

Damco

Damco har i mange år været et af de nødlidende selskaber i gruppen, men ser ud til at have fundet sine ben. Også her spiller hackerangrebet dog en rolle og sætter sig i resultatet, som endte på et underskud på seks mio. dollars sammenlignet med et overskud 15 mio. dollars i tredje kvartal 2016.

Svitzer

Forretningen blev forbedret for slæbebådsrederiet Svitzer, der gik frem i kvartalet med et overskud på 35 mio. dollars mod 22 mio. dollars i samme periode sidste år. Især højere aktivitet i selskabets hovedmarked Australien og Amerika trak op, mens rederiet har mindsket omkostninger til drift og administration.

Maersk Container Industry

Maersk Container Industry fik for nylig ny CEO med Sean S. Fitzgerald, efter at den hidtidige CEO Stig Hoffmeyer til fleres overraskelse forlod selskabet i slutningen af september. Selskabet har døjet med problemer for en ny fabrik i Chile, men kan i kvartalet levere et overskud på otte mio. dollars mod syv mio. dollars i tredje kvartal 2016.

Flere voluminer i markederne for tørlast og reefer-last hjalp til. Det samme gjorde højere priser for containere.

Energy

Det samlede resultat i Energy landede i et minus på 25 mio. dollars mod et underskud på syv mio. dollars i tredje kvartal sidste år. Omsætningen faldt fra 105 mio. dollars til 85 mio. dollars.

I kvartalet har A.P. Møller-Mærsk både solgt Maersk Oil fra til franske Total, mens Maersk Tankers er endt i A.P. Møller Holding. Tilbage er Maersk Drilling og Maersk Supply Service.

Maersk Drilling

Boredivisionen i gruppen spillede en stor rolle med en hamper nedskrivning på hele 1,75 mia. dollars. I kvartalet omsatte Maersk Drilling for 380 mio. dollars mod 733 mio. dollars i samme periode sidste år. Gruppen forventer at have fundet en løsning for divisionen inden for de kommende 12 måneder.

Maersk Supply Service

Offshore-rederiet fik et underskud på 16 mio. dollars, der var lidt større end tabet på 11 mio. dollars i samme periode sidste år. Offshoremarkedet er fortsat en udfordring, og det er sværere at komme af med supply-rederiet end boredivisionen, sagde Maersks finansdirektør Jakob Stausholm til Ritzau Finans tirsdag formiddag.

Efter milliardnedskrivning: Maersk venter løsning for boredivision inden for et år

Massive nedskrivninger påvirker APM Terminals

Cyberangreb rammer Maersk Lines 2017-resultat

Forsiden lige nu

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Lavaretus i vildrede efter masseflugt af medarbejdere

Det landede som en bombe hos stifterne af Lavaretus, at hele Københavner-kontoret har sagt op for at starte hos konkurrenten. Ifølge ShippingWatchs kilder er vildreden så stor, at der ikke kommer en hurtig afklaring på fremtiden. Maersk forholder sig roligt som kunde.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere