ShippingWatch

Klaus Kjærulff med i ambitiøs satsning i tørlast

Tidligere topchef i Torm Klaus Kjærulff har sammen med den fhv. topmægler i norske Fearnley Jan Lund og erhvervsmanden Jan Bech Andersen stiftet selskabet Vincent Shipping. Første skibe er netop leveret.

Klaus Kjærulff, tidligere topchef i Torm, er sammen med erhvervs- og shippingmanden Jan Bech Andersen, i offentligheden mest kendt som hovedaktionær i fodboldklubben Brøndby IF, og den tidligere senior broker i Fearnley Jan Lund gået ind som investorer i tørlastmarkedet.

De tre partnere registrerede sidste år selskabet Vincent Shipping AS i Oslo med henblik på at udnytte de seneste års historisk lave skibspriser i ikke mindst tørlast.

Vi har selvfølgelig ambitioner om at komme videre.

Jan Lund, CEO og partner, Vincent Shipping AS.

Siden er investorer fra shippingindustrien trådt ind med kapital, og Vincent Shipping med Jan Lund som CEO og Klaus Kjærulff som bestyrelsesformand købte i begyndelsen af 2017 sine første skibe i form af tre tørlastskibe af typen supramax på 57.000 dwt og bygget i 2010-2011.

Jan Bech Andersen er siden etableringen og som medstifter af Vincent Shipping tiltrådt som topchef i det Geneve-baserede Clearlake Shipping i sommeren 2017, og han deltager ikke i den daglige drift og udførelsen af strategien i Vincent Shipping.

Songa Bulk fortsætter tørlastopkøb

De tre første skibe er blevet leveret til Vincent Shipping i perioden maj til juli i år og drives eksternt på forholdsvis korte kontrakter, oplyser Jan Lund til ShippingWatch.

"Det er egentlig ganske ukompliceret, men helt tilbage i slutningen af 2015 talte vi om, at vi nærmede os et meget interessant tidspunkt for investeringer i tørlastshipping. Vi har selvfølgelig måtte bruge noget tid på at få kontakt med de rigtige investorer, og vi er ganske positive i forhold til potentialet fremover. Det gælder resten af indeværende år og næste år, mens vi har grund til at tro, at 2019 kan blive et vældig interessant år. Selv om der har været nogle kontraheringer af tonnage, har det været ganske moderat," siger Jan Lund og fortsætter:

"Vi har selvfølgelig ambitioner om at komme videre. Udgangspunktet for os har primært været tørlastsektoren, men vi følger udviklingen i andre segmenter som container og for så vidt også produkttank, selv om det er lidt mere perifert på nuværende tidspunkt."

Stigende skibsværdier

Halvårsregnskaber fra ledende, børsnoterede tørlastrederier har inden for den seneste måned bekræftet, at bunden i form af den værste krise i 30-40 år formentlig blev nået i 2016, og med stigende rater følger også stigende skibsværdier.

Fremgangen har dog vist sig moderat hidtil i 2017, mens billedet ser anderledes lovende ud i 2018. Den globale tørlastflåde står over for en beskeden vækst og udsigt til markant stigende rater og skibsværdier på omkring 30 pct. fra de ekstremt lave niveauer, som de store analysehuse har peget på, kan gøre køb af tørlastskibe til en lukrativ forretning for nye investorer.

Det er udtryk for, at der er et stærkt potentiale i tørlast.

Klaus Kjærull, bestyrelsesformand og partner, Vincent Shipping AS.

De seneste års lave skibspriser inden for især tørlast har været grobund for en række nye rederier og investorer med selskaber som norske Songa Bulk anført af rigmanden Arne Blystad og den fhv. topchef i Golden Ocean, Herman Billung, blandt de mest omtalte netop nu.

Også det kapitalfonds-finansierede Celsius Shipping, der har danske Jeppe Jensen som CEO, har været blandt de mest opkøbsivrige nyere selskaber i tørlast med opkøb af et tocifret antal skibe ligesom Songa Bulk.

Vincent Shipping er i lighed med de øvrige nye selskaber etableret som en asset management-platform, hvor drift af skibene sker eksternt.

Per Olav Karlsen, CEO i Cleaves Securities i Oslo, har været og er finansiel rådgiver for Vincent Shipping.

Likvid tørlastmarked

Den store interesse blandt nye investorer bekymrer ikke Klaus Kjærulff, der ser udviklingen som en fordel.

"Det er udtryk for, at der er et stærkt potentiale i tørlast, der er det klart mest likvide marked i shipping i forhold til container og tank. Og som tørlastmarkedet udvikler sig i øjeblikket kan vores timing godt gå hen og blive interessant," siger Klaus Kjærulff.

Klaus Kjærulff sidder i dag i en række bestyrelser som bl.a. Nordic Tankers og søforsikringsselskabet Skuld (formand, red.), ligesom han var med i kredsen af shippingprofiler under opstarten af den nye Oslo-baserede nichebank Maritime & Merchant.

Jan Lund sidder som managing partner i Vincent Shipping med mange års erfaring med køb og salg af skibe som mægler i norske Fearnley, mens Jan Bech Andersens shippingkarriere er gået via Torm og ST Shipping i olie- og handelsselskabet Glencore.

Jan Bech Andersen har også investeringer uden for shipping med en kontrollerende aktiepost i fodboldklubben Brøndby IF som den mest profilerede i offentligheden.

Herman Billung vil købe nye skibe for 50 mio dollars

Songa Bulk overvejer at hente 45 mio dollars

Star Bulk cementerer fremgangen i tørlast

"På det seneste har vi købt et tørlastskib om ugen"

John Fredriksens tørlastrederi forventer store rateudsving

Bimco ser ét lyspunkt i tørlast

Western Bulk ser marked i bedring

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Tørlast

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere