ShippingWatch

Star Bulk cementerer fremgangen i tørlast

Et af de største børsnoterede tørlastrederier på Wall Street, Star Bulk Carriers, har fortsat røde tal på bundlinjen, men indtjening og nettoomsætning stiger markant.

Græske Star Bulk Carriers, der med kapitalfonden Oaktree Capital som største aktionær og med omkring 70 skibe på vandet, er blandt de største børsnoterede tørlastrederier i New York, er fortsat i rødt med et nettounderskud i andet kvartal på 10,3 mio. dollars.

Det nye kvartals- og halvårsregnskab fremviser imidlertid en markant stigende indtjening, TCE, på 9.746 dollars om dagen i gennemsnit mod 5.600 dollars i samme kvartal for et år siden. En gennemgående tendens ved den række af regnskaber, der er kommet ud fra de ledende tørlastrederier.

Pacific Basin vil købe skibe for over 100 mio dollars

Stigende rater (charterhire, red.) slår også igennem på den samlede nettoomsætning i Star Bulk, der i andet kvartal i år udgjorde 62 mio. dollars mod 34,9 mio. dollars i samme periode sidste år. En stigning på 74 pct. fra sidste års totale lavpunkt i den internationale tørlastindustri.

Samlet har Star Bulk leveret en samlet minus på bundlinjen på 256,2 mio. dollars i første halvår mod et minus på 81,7 mio. dollars i de første seks måneder af 2016.

Regnskabet fra Star Bulk flugter med de nyligt offentliggjorte regnskaber fra børsnoterede tørlastrederier på Wall Street som Genco og Eagle Bulk, og den spæde fremgang i sektoren i andet kvartal bekræftes af, at det ledende tørlastindeks Baltic Dry er steget til sit højeste niveau i flere måneder.

Afstand til rædselsåret

Status er, at raterne især siden maj er blevet markant styrket, og at afstanden til rædselsåret 2016 bliver større for den hårdt prøvede tørlastsektor.

Men selvom der nu er reel fremgang i 2017, så har de nuværende rateniveauer indtil videre ikke vist sig at være høje nok til at sikre sorte bundlinjer hos tørlastrederierne

Det vurderede Fearnley Securities' analytiker Espen Landmark Fjermestad for få dage siden over for for ShippingWatch.

"For de fleste tørlastrederier vil indtjeningen se bedre ud, men det er stadig på niveauer, hvor rederierne ikke har en positiv indtjening pr. aktie. Selvom raterne er forbedret, er der ingen, der tjener penge, som markedet er nu. Vi tror, at raterne i de fleste tørlastsegmenter skal op med ca. 3000-4000 dollars om dagen, før man har en positiv bundlinje," sagde han.

Denne udlægning er efterfølgende blevet bekræftet af regnskaber fra Scorpio Bulkers, Pacific Basin, Navios Maritime Partners og Diana Shipping.

Danske Norden offentliggør kvartals- og halvårstal torsdag den 17. august.

Det styrkede tørlastmarked går igen hos Genco

Eagle Bulk mindsker underskud i andet kvartal

Songa Bulk fortsætter tørlastopkøb

Minegigant bekræfter stigende vækst i Kina

 

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Tørlast

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere