I fjerde kvartal i år får tørlastrederiet Songa Bulk endnu et skib i flåden. Det 81.466 dwt kamsamax-skib er bygget i 2010 på værftet Sumitomo og bliver det 12. skib i rækken hos rederiet, som nordmændene Herman Billung og Arne Blystad stiftede i 2016.

Det fremgår af en meddelelse til Oslo Børs. Med det sidste nye skib har selskabet i alt investeret 217,2 mio. dollars i skibe siden opstarten. Ti skibe er leveret til Songa, mens endnu kommer til i slutningen af denne måned.

Herman Billung er en af de spillere i tørlastsegmentet, der har hyldet nedturen i industrien. Det er den eneste måde, markederne kan komme til sig selv igen, sagde han i sommer på den internationale shippingkredit-konference Marine Money i New York.

"Nedtur i tørlast er præcis det, vi har brug for"  

"En masse skibsværfters letters of intent falder fra hinanden. Perfekt. Det er det, markedet har brug for. Vi behøver bare yderligere 3-6 måneders dæmpede markeder, og så er den hjemme," sagde han og uddybede over for ShippingWatch.

"Så længe vi fastholder markedet, som det er i dag, så tror jeg vi kan undgå at bestille yderligere kapacitet, og det er virkelig det vigtigste for vores industri i de kommende år," sagde Herman Billung til ShippingWatch.

Arne Blystad står blandt andet bag offshoreselskaberne Songa Offshore og Songa Drilling. Han er desuden en af bagmændene bag den nye shippingfond Maritime Asset Partners. Herman Billung er blandt andet tidligere CEO i Golden Ocean, som han forlod i foråret sidste år.

Brud med Golden Ocean kom bag på Herman Billung  

Herman Billung går på opkøbsjagt med norsk shipping-rigmand  

Songa Bulk henter millioner til skibsindkøb