560 eksisterende tørlastskibe har i år skiftet hænder og er sammenlagt blevet solgt videre for en sum på 4,3 mia. dollars. Det er det højeste niveau af solgte secondhandskibe siden 2009, skriver Reuters med baggrund i en opgørelse fra analysehuset Clarksons.

Det store salg i brugte skibe er drevet af opsvinget i tørlastraterne.

"Vi har oplevet meget interesse fra asiatiske købere i 10-15 år gamle skibe, hvilket delvis skyldes den kraftige stigning i raterne. Efterspørgslen på mineraler fra Kina er et lyspunkterne for tørlast," siger Ziad Nakhleh, managing director i det græske rederi Teo Shipping Corporation til Reuters.

Samtidig med at det går opad med salget af brugte skibe i tørlast, udlignes overudbuddet i markedet på en anden front. Ifølge data fra Clarksons er ordreindgangen på nybygninger i tørlast nemlig den laveste i 35 år i de første otte måneder af 2016. Det er dog ikke nok til, at man skal til at se helt lyst på tørlastmarkedet, lyder det fra Martin Rowe, der er managing director for Clarksons Platou Asia.

Drewry: Enormt potentiale i tørlast-aktier  

"Det kan godt være, at tørlast ikke længere er på listen over kritiske tilfælde, men det ligger stadig på en hospitalsseng og har virkelig ondt af sig selv," siger han til Reuters.

Optimismen er til at spore andre steder i tørlastmarkedet. For nylig landede bulkraterne på det højeste niveau siden november 2014 i indekset Baltic Dry, som ShippingWatch skrev. Analysehuset Drewry har også været ude at pege på, at raterne vil fortsætte med at stige for resten af året.

Tørlastaktie steg over 1300 procent på fire dage  

Tørlastraterne bankede i vejret efter vild uge  

Investorerne begynder at genvinde troen på tørlast