Med salget af Nordana Project & Chartering til Rickmers-Linie skærper Johan Wedell-Wedellsborg, bestyrelsesformand for den danske rederigruppe Weco, forretningen og trækker sig som en aktiv aktør i multipurposemarkedet. Baggrunden for at sælge segmentet fra efter næsten to årtier er bl.a. ønsket om at fokusere forretningen og skære et område fra, der har lidt længe.

"Det har været et surt marked længe, og vi har en anden eksponering, så vi synes ikke, vi ville bruge kræfter på det længere. Vi satser mere fremadrettet på tank, bulk og selvfølgelig linje, som vi har haft i mange år," siger han i et interview med ShippingWatch.

Rickmers-Linie med base i Hamborg overtager med aftalen de fleste medarbejderne i Nordana Project, som for nylig skiftede navn til Weco Projects. Det drejer sig om ansatte på kontorene i Singapore, Bangkok, Houston og Rungsted, der fremover skal arbejde i selskabet ved navn NPC, som bliver en uafhængig division i Rickmers-Linie fra den 1. juli.

Her gør en gammel Nordana-kending comeback, når Lars Steen Rasmussen indtager posten som topchef for NPC. Indtil sommeren 2015 var han CEO for Nordana.

"Vi fortsætter som tonnage-udbyder med vores egne skibe, som vi lejer ud, og i første omgang lejer vi dem ud til Rickmers," siger Johan Wedell-Wedellsborg.

Hul skal lukkes

Samtalerne med Rickmers-Linie har stået på et stykke tid, da de to selskaber de seneste år har lavet flere aftaler. Det sidste ryk med salget af Nordana Project er dog kommet "forholdsvist pludseligt", siger han. Wedellsborg lægger ikke skjul på, at Nordana har kostet gruppen penge, og at salget på sigt skal bremse tabene.

"Det er en proces, der har været i gang i længere tid. Vi har ikke særlig mange skibe tilbage, TC-flåden har vi tilbageleveret, så det er en meget naturlig proces. Vi er nede på fem skibe, hvor vi ejer fire selv og delvist ejer den sidste."

Skal I blive ved med at eje skibene, eller skal de sælges på sigt?

"Det har vi ikke fundet ud af endnu. Foreløbig ryger de på timecharter et år, og så må vi se, hvad der sker."

Nordana Project & Chartering blev etableret tilbage i 1998 under Nordana Line. Og det er ikke alt fra det nu tidligere Nordana, der bliver solgt fra. Skibene bliver som nævnt, mens også forretningen med roro-aktiviteter under Nordana Line, som i dag hedder Weco Roro, bevares. Her ligger flere nybyggede øko roro-skibe, som blev leveret i 2014 fra det italienske værft Visentini og var en del af rederiets fornyelse af roro-servicen på Middelhavet-Amerika.

Weco samler rederier under ét og skifter CEO ud  

Ny struktur

Siden sensommeren sidste år har Weco-gruppen arbejdet på en omstrukturering. I den forbindelse valgte man at lægge de to rederier Dannebrog og Nordana sammen, samtidig med at navnet skulle ændres.

I den forbindelse overtog daværende CEO for Dannebrog Rederi Johnny Schmølker ansvaret for Nordana. I dag er den nye struktur på plads under navnet Weco.

Johnny Schmølker er chef for Weco Shipping, hvor Weco Projects som tonnageudbyder og Weco RoRo hører under sammen med Weco Tank og Weco Bulk. Schmølkers stilling er altså uændret, understreger Wedellsborg.

Mens multipurpose-markedet har skabt problemer for de fleste aktører og altså også Weco, ser det anderledes ud for gruppens andre forretninger. Tankrederiet Stena Weco overgik sidste år egne forventninger med et overskud på hele 65 mio. dollars i 2015, viste regnskabet for nylig.

Både resultat og omsætning er rekordhøjt for tankrederiet, der er et samarbejde mellem Weco Shipping og svenske Stena Bulk og sejler med olieprodukter, herunder specielt vegetabilske olier. Omsætningen steg til 579 mio. dollars fra 499 mio. dollars i 2014.

Selv havde rederiet regnet med et overskud på mellem otte og 14 mio. dollars for det forgangne år.

I forbindelse med omstruktureringen hedder moderselskabet Weco og ikke som tidligere Weco Group. Herunder ligger flere forskellige forretningsenheder som ejendomme, investeringer og shipping.

Wedellsborg sælger Nordana Project til Rickmers-Linie  

Stena Weco overgik sine egne forventninger i 2015

Nordana udvider samarbejde med Rickmers-Linie