Den brasilianske minekæmpe Vale, der forleden indgik en 27-årige aftale med Cosco om transport af jernmalm fra Brasilien til Kina, har nu indgået en lignende aftale med det koreanske tørlastrederi Pan Ocean.

Aftalen har en samlet værdi på 362 millioner dollars svarende til 25 procent af Pan Oceans samlede omsætning, og kontrakten gælder for 20 år frem til 2036, skriver flere medier med henvisning til en meddelelse onsdag fra Pan Ocean.

Det koreanske tørlastrederi, der blev finansielt rekonstrueret i 2015 efter at have søgt konkursbeskyttelse, vil begynde at fragte jernmalm for Vale i oktober i år fra lande som Kina, Malaysia og Brasilien.

Sydkoreansk tørlastreder søger om konkursbeskyttelse  

Cosco Shipping indgik fredag i sidste uge i Beijing en 27-årig aftale med Vale. Det kinesiske rederi skal fragte 16 millioner ton jernmalm årligt for det brasilianske mineselskab, der er verdens største.

Cosco indgår 27-års aftale med brasilianske Vale  

Minekæmper indgår aftale om særlig malm til Kina  

Vale producerer rekordstore mængder jernmalm

Janholt i strategisk aftale med management-kæmpe  

K-Line venter milliardtab på tørlasttrimning

 

Især to containerrederier, koreanske Hyundai Merchant Marine og Hanjin Shipping, forsøger i disse uger og måneder at strille en aftale sammen med deres kreditorer, en aftale der kan sprede sig som ringe i vandet blandt de skibsejere, der har kontrakter i klemme.

Græsk skibsejer voldsomt eksponeret i koreansk nedsmeltning  

HMM: Sådan går det med redningsplanen  

Xeneta: Afskibere betaler for redernes megaskibe  

Statstøtte begrænsede China Coscos tilbagegang i 2015  

Hapag-Lloyd udskyder planer om mega-skibe  

Zim får lille plus i 2015 efter flere års underskud

Seaintel: Ny kæmpe-alliance udfordrer Maersk og MSC