Græske Diana Shipping, der har en tørlastflåde på 43 skibe, kom ud af 2015 med et underskud på 64,7 millioner dollars (443,8 millioner kroner) mod et underskud året inden på 10,2 millioner dollars, viser regnskabet.

Samtidig landede rederiets timecharterindtjening på 157,7 millioner dollars fra 175,6 millioner dollars i 2014. Diana Shipping er børsnoteret i New York og anses af flere analytikere som et de mere robuste rederier i industrien. Hos finanshuset J.P. Morgan noterer man sig også, at selskabet har en stærk balance med et lavt nybygningsprogram og en af de laveste risikoprofiler blandt de tørlastrederier, som finanshuset dækker.

"Vi fortsætter med at forvente, at rederiet følger sin strategi om gradvist at købe skibe på bunden af markedet (...)," lyder det.

For nylig har Diana indgået en aftale om at købe tre moderne Panamax-skibe for 39,8 millioner dollars, hvilket ifølge J.P. Morgan er et attraktivt niveau.

Græsk tørlastreder tabte stort i tredje kvartal  

Det er de færreste i tørlastindustrien, der går fri af krisens rasen, hvor senest Norden meldte om et markant større underskud end Diana på 285 millioner dollars (1,955 milliarder kroner), hvilket var på linje med rederiets forventninger. Det store underskud hænger sammen med nedskrivning og hensættelse på i alt 340 millioner dollars, som Norden foretog efter kraftige fald i skibsværdier sidste år, og udsigten til et tørlastmarked, der kun bliver værre og værre.

Norden fik et minus i 2015 på 285 mio dollars

Star Bulk dropper nybygninger efter stort underskud  

Scorpio Bulkers tabte 510 mio dollars i 2015