Den børsnoterede del af det tidligere Western Bulk, Bulk Invest, er netop blevet suspenderet fra børsen i Oslo. Det sker op til en børsmeddelelse fra selskabet.

Bulk Invest har gennem de seneste uger ligget i forhandlinger med en række japanske skibsejere, som Bulk Invest har chartret skibe af på lange kontrakter. CEO i Bulk Invest Jens Ismar kæmper for at opnå nye aftaler med de japanske redere og gjorde det tidligere på ugen klart i forbindelse med Bulk Invests årsregnskab, at uden genforhandlede kontrakter er det et spørgsmål om uger, før Bulk Invest går konkurs.

"Hvis der ikke findes en løsning med de vigtigste kreditorer inden for få uger, overlever Bulk Invest næppe under de nuværende markedsvilkår," oplyste Western Bulk i regnskabet.

Samtidig har selskabet også en anden kamp at forholde sig til, da flere japanske redere er utilfredse med prisen på 42 millioner dollars, som Bulk Invest fik for at sælge datterselskabet Western Bulk Chartering til Kistefos Equity Operations AS. Derfor har rederne fremsat et krav mod Bulk Invest, hvilket CEO Jens Ismar dog tog rimelig roligt, da ShippingWatch talte med ham i sidste uge.

"Vi mener ikke, de kommer nogen vegne med sagen," siger CEO i Bulk Invest Jens Ismar til ShippingWatch og kalder det juridiske påbud "ubegrundet".

ShippingWatch har tidligere beskrevet, hvordan tørlastrederiet Western Bulk blev delt op i to som led i en rekonstruktion. Den sunde del blev købt tilbage af rigmanden Christen Sveaas' investeringsselskab Kistefos og består i dag under navnet Western Bulk Chartering, imens den usunde del, der har lange charterkontrakter på 24 tørlastskibe som kerneforretningen, kæmper for overlevelse under navnet Bulk Invest.

Jens Ismar er CEO i begge selskaber.

Bulk Invest: Vi har få uger tilbage uden en aftale

Bulk Invests CEO undrer sig over japanske krav  

Her er det nye Western Bulk