Et år, der ifølge CEO i tørlastrederiet Star Bulk Petros Pappas har været det værste i 30 år, har resulteret i et underskud på ikke mindre end 458 millioner dollars, svarende til over 3,1 milliarder kroner.

"I et så deprimeret marked har vores højeste prioritet været at forbedre vores likvide position og styrke vores balance og finansielle løbebane, og sådan bliver det ved med at være," siger Petros Pappas i regnskabet.

Det var ikke mindst fjerde kvartal, der med et underskud på 311 millioner vejede tungt i årsregnskabet, der står i kontrast til et noget mere beskedent underskud på 11,7 millioner dollars i 2014.

Pappas fremhæver, at det i februar 2016 er lykkedes at annullere to nybygningskontrakter på i alt fire skibe. Derudover er det lykkedes at udsætte leveringen af fem Newcastlemax-nybygninger, der skulle have været søsat i 2016, til 2017 og 2018.

"Overordnet er vores bestræbelser på at styrke vores balance og forbedre vores likvide situation gennem de seneste måneder, gennem kapitaludvidelser, salg af skibe, udsættelse og annullering af leveringer, reduktioner i købspris og omkostningsbesparelser på mere end 660 millioner dollars," siger Petros Pappas.

Star Bulk har nu 72 ejede skibe i flåden, der i 2015 sejlede til gennemsnitlige TCE-rater på 8.063 dollars og havde gennemsnitlige daglige Opex på 4.475 dollars.

Pressede Starbulk sender tørlastskibe i stor Capesize-pool

Star Bulk gør status i øretæveindbydende tørlastmarked  

Golden Ocean får børsadvarsel