På en dag, hvor Baltic Dry-indekset er faldet for 11. dag i træk til 369 point, slår shippinganalytiker i Clarksons Platou Frode Mørkedal fast, at krisen i tørlast kan komme til at koste flere rederier livet.

"Problemet er, at de fleste tørlastrederier ikke vil overleve 2016, hvis raterne forbliver lave. Bankene presser på for at få selskaberne til at indfri gæld. Vi kommer nok til at se restrukturering af gælden og nybygningsforpligtelserne - og der er behov for mere egenkapital i mange børsnoterede selskaber," siger han til den norske avis Dagens Næringsliv.

"Indtjeningen for store Capesize-skipe er på det laveste niveau siden 1980'erne med mellem 2000 og 3000 dollar om dagen. Driftsudgifterne svinger mellem 5000 og 7000 dollar alt efter, hvor gammelt skibet er," siger analytikeren, der mener, at hovedproblemet for rederierne er en svag efterspørgsel.

I sidste uge var det konsulentbureauet Drewry Maritime Equity Researc, der i en analyse af tørlastmarkedet forudså, at der ikke var udsigt til bedring inden for det næste år til halvandet.

"Vi ser ingen bedring inden for de næste 12-18 måneder, fordi afmatningen af den kinesiske vækst vil fortsætte med at hjemsøge tørlastmarkedet. Skibe vil skulle bruge penge i 2016, da fragtraterne forbliver under pres. Enhver forbedring i udnyttelsen af skibe og indtjening ser ud til at forblive vanskelige at udnytte med ringe udsigt til forbedringer i en overskuelig fremtid," skrev analytikerne Devanshu Saluja, Vivek Shah og Rahul Sharan i analysen.

Drewry har delt aktørerne på tørlastmarkedet ind i to kategorier: Rederier, der er velpolstrede til at navigere igennem den lave prissætning, og rederier, som har større risiko.

Danske Norden hører ifølge analytikerne til den første gruppe sammen med rederierne Pacific Basin, Diana Shipping and Navios Maritime Holding. Mindre godt ser det ifølge Drewry ud for konkurrenterne Star Bulk Carriers, Scorpio Bulkers and Golden Ocean.

Baltic Dry ramte et foreløbigt højdepunkt 20. maj 2008, da indekset ramte 11.793.

Ejer vil sælge sit trængte tørlastrederi

Dansk Rederi A/S sår tvivl om egen evne til at fortsætte

Tørlastreder i nyt brandudsalg af nybygninger