Norden har solgt sit sidste ejede Capesizeskib og må i den forbindelse også sænke forventningerne til regnskabet for hele 2015, oplyser rederiet i en meddelelse til fondsbørsen. Med salget af skibet Nord-Energy på 180.310 dwt og bygget tilbage i 2004, tager Norden et regnskabsmæssigt tab på 14,8 millioner dollars eller 101 millioner danske kroner, som rammer årsresultatet for 2015.

"Tabet skyldes ikke mindst udviklingen i flådeværdierne i 4. kvartal 2015. Markedsværdierne på skibe faldt kraftigt i løbet af kvartalet, og rederiet har derfor på sædvanlig vis påbegyndt nedskrivningstest med henblik på at vurdere behovet for nedskrivning af de regnskabsmæssige flådeværdier," skriver Norden.

Med salget af Nord-Energy justerer rederiet forventningen til 2015 EBIT inklusive skibsavancer til 43-63 millioner dollars mod tidligere 58-78 millioner dollars. EBIT-resultat før skibsavancer for 2015 fastholdes, fremgår det.

I forbindelse med salget af Nord-Energy har Norden samtidig indgået en aftale om at købe et Supramax-skib på 58.000 dwt fra 2010. Begge leveringer vil finde sted i løbet af første kvartal. I slutningen af december offentliggjorde Norden salget af to Capesize-skibe, hvilket også gjorde indhug i regnskabet for 2015 på 12 millioner dollars.

Det er belgiske Bocimar, der har købt Nord-Energy, bekræfter selskabet over for Tradewinds. Dermed følger Bocimar i fodsporene på de andre storopkøbere som græske John Angelicoussis, John Fredriksen og Idan Ofer.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Med det seneste salg er Norden endegyldigt ude som ejer i det største tørlastsegment. En del af den strategi, som CEO Jan Rindbo har arbejdet på, siden han tiltrådte rederiet. En strategi om at Norden skal indskrænke sit ejerfokus i tørlast og fremover være til stede som ejer i Panamax og Supramax.

I et interview med ShippingWatch i september sidste år udstak Jan Rindbo principperne for den nye strategi:

"Inden for tørlast sejler vi i dag i alle fem segmenter. Men det kan være meget forskellige kunder, vi har med at gøre inden for for eksempel Handysize og Capesize. Hvis vi tager tankskibene med, har vi otte segmenter, og det er ikke sikkert, vi skal investere i så mange fremover," sagde han.

Udover ambitionen om at forenkle rederiet, også organisatorisk, skulle et smallere fokus være med til at afbøde den afmatning i markedet, som den lavere økonomiske vækst i Kina bragte med sig i 2015, og som tyder på at fortsætte i år.

"Vi skal vænne os til lavere vækstrater i Kina, og i den forbindelse skal efterspørgsel og udbud af skibe tilpasses. Her er især de store skibstyper ramt, hvilket vil indgå i overvejelserne om, hvor vi skal lægge kræfterne," sagde Rindbo.

Sælgere af store tørlastskibe presses til det yderste  

Norden sælger Capesizer med tab på 12 mio dollars

Nu tager Norden kampen op med multipurpose-skibene