ShippingWatch

Pressede mineselskaber må spænde bæltet ind igen

Råvareselskaberne ser ud til at skulle på jagt efter besparelser på ny i takt med, at håbet om en genrejsning af råvaremarkedet slukkes af Kinas manglende efterspørgsel. Det skriver Wall Street Journal.

Nedturen på råvaremarkederne har sat olie- og mineselskaberne under fornyet pres for at finde besparelser eller reducere tilbagebetalingen til investorerne, skriver Wall Street Journal.

Råvareselskaberne ser ud til at skulle på jagt efter besparelser på ny i takt med, at håbet om en genrejsning af råvaremarkedet slukkes af Kinas manglende efterspørgsel.

"Mineselskaberne vænner sig stadig til den virkelighed hvor Kina viser sig ikke at leve op til det billede af evigt voksende efterspørgsel, som folk troede," siger Lourenco Goncalves fra Cliffs Natural Resources til Wall Street Journal.

Aktionærernes bekymring for gældsniveau og pengestrømme har fået både Glencore og Anglo American til at skære i udbyttebetalingen, mens også BHP Billiton, verdens største mineselskab, er kommet under pres. Oveni prispres på jernmalm står selskabet over for konsekvenserne efter en dødsulykke ved en brasiliansk dæmning i 2015.

Situationen er tilsvarende for olieselskaberne, der har måttet se olieprisen falde mere end 65 pct. siden midten af 2014.

Situationens alvor er for alvor tydelig, når man ser på udviklingen i selskabernes markedskapitalisering i forhold til sidste år. Anglo Americans markedskapitalisering er faldet 79 pct., Glencores er barberet med 70 pct. og Vales er dykket 69 pct.

Billedet er en smule blidere hos de store olieselskaber, hvor Royal Dutch Shells værdi er dykket 35 pct., Chevrons markedskapitalisering er faldet 20 pct., og BP's samlede værdi er skrumpet godt 19 pct. ifølge Wall Street Journal.

Rio Tintos CEO forudser konkurrenters fald

Minegiganter skærer milliarder af investeringerne

Ny australsk jernmine er dårligt nyt for shipping

 

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Tørlast

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere