Kinesiske tørlastrederier på stribe lider under flere års voldsomme tab i den trængte shippingsektor, og flere rederier står over for et akut behov for likviditet. Ifølge en ny undersøgelse fra Shanghai International Shipping Institute (SISI), som nyhedsbureauet Reuters refererer, kan de fortsat depressive markedsforhold i 2016 udløse en konkursbølge i sektoren.

I en rundspørge blandt Kinas 50 største tørlastrederier svarer 60 procent af dem, at de kæmper med langvarige tab, mens 40 procent har alvorlige likviditetsproblemer.

Tørlastreder i nyt brandudsalg af nybygninger  

"Markedet er ekstremt presset, og det vil det med stor sandsynlighed fortsat være i 2016. Det vil forværre tabene i tørlastrederierne, medføre stigende omkostninger og skabe problemer med at få finansiering i bankerne. Det vil kickstarte en bølge af konkurser," konkluderer Shanghai International Shipping Institute.

Udsigterne for den internationale tørlastindustri er dystre for 2016, og ved indgangen til det nye år er også de store børsnoterede rederier i New York sendt i dørken. Udsigterne for både 2016 og 2017 er mildest talt elendige, også i historisk perspektiv, og blandt shippinganalytikere i blandt andet Deutsche Bank kan stormen i tørlast for alvor gået i land i årets første måneder.

Deutsche Bank: Tørlast-storm går i land lige efter nytår  

Over halvdelen af de kinesiske tørlastrederier i SISI's rundspørge har ingen forventninger om, at det toneangivende tørlastindeks Baltic Dry vil bevæge sig over 800 point i indeværende år. Baltic Dry Indekset lå tirsdag i 468 point - det laveste niveau, der nogensinde er registreret i indeksets levetid.

Sælgere af store tørlastskibe presses til det yderste  

Bulkrederi i akut pengenød går i betalingsstandsning

Kinas afmatning tog livet af japanske Daiichi Chuo  

Børsfiasko i desperat salg af nye tørlastskibe  

Tørlast rammes af nyt fald i Kinas kulimport i 2016