ShippingWatch

Meldgaard er topchefen, der er svær ikke at lytte til

Omverdenen har flere gange afskrevet Jacob Meldgaard - og aldrig fået ret. For ligesom at Torm eksisterer, sidder CEO'en der stadig. ShippingWatch portrætterer en maritim topchef, som nogle ville vi deres karriere til, mens andre har svært ved at greje den meget private Meldgaard.

Der er dem, der råber højlydt op i tankmarkedet. Enten fordi de rent faktisk har et godt budskab. Eller måske fordi de forsøger at skjule, at der ikke er noget positivt at fortælle.

De fleste vil nok mene, at Euronavs CEO, Paddy Rodgers, er en af de storsnakkende topchefer, der gerne skyder med skarpt. Som da han tidligere på året benyttede en debat i London til at kritisere den sydkoreanske regering for at holde liv i landets store værfter og sende horder af nye skibe på markedet.

En anden kunne være Scorpio Tankers CEO Robert Bugbee, som også har ordet og overtalelsesevnen i sin magt. Sidste år åbnede han med et glimt i øjet en session på Marine Money til de ikoniske toner af Mozarts rekviem, ytrede sin skuffelse over sine landsmænd i forbindelse med brexit og lod i samme åndedrag en bemærkning falde om sin kones nye doktorgrad i psykologi.

Historie og fakta

Og så er der dem, som ikke siger mere end højst nødvendigt og helst holder sig til den historiske og faktabaserede udvikling på markedet. Jacob Meldgaard tilhører de sidste. Hvor Rodgers brugte anledningen til at skælde ud på sydkoreanerne, nøjedes Meldgaard ved samme paneldebat med at kalde 2017 for et interessant år.

ShippingWatch tegner et portræt af en af dansk shippings topledere, der gennem de seneste årtier har været hos "the big four" i København, har reddet det 127 år gamle Torm, selvom de fleste analytikere havde formuleret gravskriften, men som sjældent fylder meget i offentligheden.

En leder, som en del kolleger og eks-kolleger ser op til og til enhver tid gerne vil arbejde for igen, men ikke nødvendigvis slapper af sammen med.

For mig er der en helt klar forskel på den offentlige sfære og den private sfære, og den vil jeg gerne bibeholde, selv om jeg har en rolle, som gør, at der er ønske om, at jeg siger mere.

Jacob Meldgaard i 2011 om sin mere private side

Måske fordi han er ganske privat eller lidt kantet. Når man spørger rundt i det danske shippingmiljø, er det faktisk ganske få, der ved, hvad Meldgaard egentlig laver, når han ikke er shippingmand. Måske er han bare mest arbejde, som én udtrykker det over for ShippingWatch.

Alle er dog enige om en ting, at det altid er værd at lytte efter, når Meldgaard udstikker kursen.

Redningsmanden

I stedet for at snakke, leverer han igennem sine resultater og ikke ved at sidde på en scene og fortælle, hvor godt det går. Hvad der bliver skrevet om ham, eller for den sags skyld om Torm, er ikke med til at motivere ham, fortæller en, der kender ham godt.

Det gør regneark, analyse og struktur derimod. Flere hæfter sig ved hans knivskarpe analytiske sans og evnen til hurtigt at gennemskue udviklingen på shippingmarkedet. De sidste syv år har det handlet om Torm. Ikke mindst om at få rederiet ud af ilden og få nedbragt en gældsbyrde på milliarder, som havde hobet sig op under den tidligere ejer og hovedaktionær græske Gabriel Panayotides.

Netop den langvarige og komplicerede redning af Torm står klart som den største bedrift i Meldgaards karriere, hvor han i løbet af årene har bevæget sig i eliten af danske rederier. Uddannet hos A.P. Møller - Mærsk, et smut forbi J. Lauritzen, inden han slog sig ned hos Norden, hvor han i over ti år kørte et tæt makkerskab med den daværende topchef Carsten Mortensen.

I 2015 landede det store arbejde med rekonstruktionen af Torm, som flere ellers havde afskrevet. Foto: Torm

Jacob Meldgaard fik som 40-årig tilbudt CEO-posten i Torm i 2008 og tiltrådte 18 måneder senere, efter at hans konkurrenceklausul hos Norden løb ud. Alligevel studsede flere over skiftet. For det første fordi tørlast var Meldgaards speciale. For det andet fordi Norden og Torm havde kæmpet mod hinanden i flere år, hvor græske Panayotides forsøgte sig med en fjendtlig overtagelse af Norden, men fejlede.

Folk, der kender Meldgaard, beskriver ham som ambitiøs og målrettet, og der er enighed om, at hans evner var helt afgørende for at kunne lande det enorme og omfattende arbejde med at strikke en redning sammen for Torm, der for to år siden gav rederiet amerikanske ejere med kapitalfonden Oaktree.

Det kræver et særligt godt overblik og tjek på en detaljemængde af dimensioner at kunne navigere mellem de forskellige investorers ofte taktiske standpunkter. Ikke mindst at få dem overbevist om, at det var rigtigt at tage de i flere tilfælde betydelige tab, der var tale om under rekonstruktionen, lyder det fra flere.

Den stille netværker

Med Oaktree kom også en ny krævende ejer ind med forventninger om afrapporteringer hver måned. Hvor nogle ville hade det setup, synes det at passe meget godt til Meldgaards temperament og talnørderier, og flere fortæller, at han har et godt samarbejde med ejerne og herunder bestyrelsesformanden Christopher Helmut Boehringer.

Blandt iagttagere var der ellers en forventning om, at Jacob Meldgaards levetid som Torms øverste chef med Oaktrees overtagelse kunne være begrænset. Måske ville han forlade rederiet med en bonus i hånden efter den succesfulde redningsaktion. Måske kunne han ikke være i den mere hårdhændede måde, som kapitalfonde er kendt for at drive virksomheder på, spekulerede folk i branchen. Men efter to år er Meldgaard der endnu.

Selv om Meldgaard med sin afdæmpede facon ikke er nogen stor small-talker, har han alligevel fundet en underspillet måde at bevæge sig på i toppen af branchen. Én kilde kalder ham en sweet-talker, mens en anden beskriver ham med ordet coolness. Det kræver et eller andet ekstraordinært at holde ud i det stormvejr, som Torm i flere år befandt sig i, siger kilden til ShippingWatch.

Ikke mindst når man tænker på, at han sideløbende med sit lederjob har siddet i diverse bestyrelser som Den Danske Maritime Fond, Danske Rederier og senest Danmarks Skibskredit, som han tiltrådte i sommer.

Det private menneske

Men det er som om, at kendskabet til Meldgaard tørrer ind, når det drejer sig om livet uden for Torm. Selvom han har haft en så fremtrædende position i mange år i dansk shipping, er der flere, som har kendt ham og arbejdet sammen med ham længe, der ikke ved meget om ham. Sjældent bevæger snakken sig ud over det faglige og shippingindustrien, men 49-årige Jacob Meldgaard skulle efter sigende være stor fan af hovedstadens fodboldhold FCK.

En anden central person i dansk shipping kan som det eneste komme i tanke om, at topchefen kører en "stor, fed" Mercedes.

Mens Meldgaard har styret Torm ud af krisen, har han samtidig som familiefar skullet styre en børneflok på tre og er i dag gift med Benedikte Krabbe, datter af den nu afdøde tidligere direktør for Norden, Steen R. Krabbe. Ligeså dygtig han er til at gennemskue tal og bundlinjer, ligeså svært har han det med at tale om private ting, eller det som nogle vil kalde at sludre om løst og fast.

Han er chefen, som flere er vilde med at arbejde for, nogle ser op til og gerne vil vende tilbage til, hvis chancer byder sig, men som de ansatte ikke lige tager en hyggesludder med på gangen, siger flere til ShippingWatch.

Selv har Jacob Meldgaard ikke lagt skjul på, at han gerne vil holde sig mere i kulissen på den front.

"For mig er der en helt klar forskel på den offentlige sfære og den private sfære, og den vil jeg gerne bibeholde, selv om jeg har en rolle, som gør, at der er ønske om, at jeg siger mere," sagde Jacob Meldgaard til Berlingske Business for nogle år siden.

På den professionelle bane er der ingen tvivl om, hvad det næste mål er, nemlig at få Torm børsnoteret i New York, så Oaktree kan hente gevinsten hjem. Indtil da handler det om den daglige drift, og som lige nu, køb af nye skibe.

Hvad Meldgaard vil efter børsnoteringen, ved han kun selv, og lige nu drejer det om at lande bedre resultater end de andre produkttankrederier, som også vil på børsen eller sælges videre.

"Jeg kan sagtens forestille mig, han etablerer et rederi med et par skibe," lyder buddet fra en, der kender ham godt.

Kapitalfonde forbereder deres exit fra tankrederier

Skov erstatter Meldgaard i maritim fond

Jacob Meldgaard tror på flad udvikling i produkttank

Forsiden lige nu

Diana Containerships mindsker underskud

Den græske skibsejer Diana Containerships kom ud af årets tredje kvartal med et markant mindre underskud end sidste år. Omsætningen dykkede en smule efter salg af skibe i løbet af året.

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder

Krav fra myndigheder i Kina og EU har gjort vilkårene sværere for Maersk Line ved opkøbet af Hamburg Süd, mener tidligere Maersk-chef i Latinamerika, Michael Kaasner Kristiansen. Amerikanske Sealand kan blive en joker i det nye Maersk.

Siem beder sine banker om hjælp

Det norske offshorerederi Siem har spurgt sine banker om hjælp med udsigt til en længere krise for offshore supply-markedet, oplyser rederiet i en meddelelse mandag. Andre strategier er også i støbeskeen.

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Tyske topbanker skruer op for udsalg i shipping

Mens den tyske banksektor er fanget med op mod 100 mia. dollars i gæld til shipping, tager flere tyske banker nye ideer i brug for at komme af med de tunge udlån til industrien, skriver Reuters.

Seneste Tank

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere