Maersk Tankers forventer et fortsat svagt produkttanktmarked gennem 2017 på grund af tilgangen af nybygninger og store olielagre. Det svage marked afspejles i kvartalsregnskabet for rederiet, der alligevel tjente 10 mio. dollars mod et plus på 48 mio. dollars i samme periode sidste år.

Den gennemsnitlige indtjening i flåden pr. dag (TCE) faldt med 22 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Maersk Tankers skriver selv i kvartalsregnskabet, at faldet skyldes forringede markedsrater, men at en reduktion af de daglige omkostninger på 15 pct. gjorde faldet mindre markant.

Det er både situationen øst og vest for Suez-kanalen, der er skyld i de forringede fragtrater. Ifølge regnskabet faldt efterspørgslen vest for Suez-kanalen, mens flere nybyggede skibe øgede konkurrencen øst for kanalen.

Ved kvartalets afslutning opererede Mærsk Tankers en flåde på 159 skibe, hvoraf de 83 var ejet at selskabet selv, mens 20 er chartrede og 56 er under commercial management. To af skibene er nybyggede, mens Maersk Tankers forventer at få leveret yderligere to i løbet af 2017 og syv i 2018.

Børsnotering en mulighed

Som del af energiforretningen Maersk Energy skal Maersk Tankers udskilles fra Maersk-gruppen og senest inden udgangen af 2018 skal der kommunikeres en konkret og endelig plan for tankrederiets fremtid som selvstændigt selskab.

Blandt de tre muligheder, der arbejdes med, er en børsnotering af Maersk Tankers, en fusion med et eller flere rederier, eller også vil rederiet indgå i joint ventures.

Maersk Tankers forventer svært marked i 2017  

Kæmpesejl skal spare Maersk tankskib for brændstof

Han skal styre Maersk Tankers gennem skilsmissen