ShippingWatch

Wilbur Ross får kritik for ejerskab af Diamond S

Flere kritiske røster sætter spørgsmålstegn ved Wilbur Ross, USA's handelsminister, fortsatte ejerskab af produkttankrederiet Diamond S Shipping. Rederiets forbindelser til Kina møder især kritik fra etiske eksperter, der mener, at det kan føre til interessekonflikter.

USA's handelsminister Wilbur Ross' ejerskab af produkttankrederiet Diamond S Shipping, der med en flåde på 34 mellemstore MR-skibe anses som en af de førende transportører af olieprodukter, fortsætter med at rejse etiske spørgsmål i amerikanske medier.

Da storinvestoren og kapitalfondsejer Wilbur Ross blev svoret ind som handelminister i præsident Donald Trumps nye administration, indvilgede Ross i at afvikle nogle af sine investeringer i virksomheder.

Ejerskabet i Diamond S Shipping agter Wilbur Ross imidlertid at fastholde, og det rejser en række etiske spørgsmål ifølge The Center for Public Integrity, der er en uafhængig og undersøgende nyhedsorganisation i Washington DC.

I en artikel, der bringes på NBC News, konstateres det, at Diamond S Shippings skibe sejler under kinesisk flag, mens rederiet også har forbindelser til en kinesisk investeringsfond, selv om Ross anses som en usædvanlig stærk tilhænger af en hård kurs i amerikansk handelspolitik.

Ingen kommentarer

En talsmand i USA's handelsministerium har afvist at besvare en række spørgsmål om Wilbur Ross' investering i Diamond S Shipping, men skriver i en email, at advokater med speciale i etiske spørgsmål løbende rådgiver ministeren for at undgå mulige interessekonflikter.

Medie: Ross må sælge ud for at blive Trumps handelsminister

Det har der været delte meninger om. Ross' investering i rederiet udgør kun en beskeden del af hans samlede investeringer og spiller derfor en mindre rolle, mener nogle, mens andre som den tidligere rådgiver for præsident George W. Bush i etiske spørgsmål, Richard W. Painter, mener, at rederiet kan blive problematisk for Wilbur Ross i forhold til de amerikanske regler om mulige interessekonflikter.

Norient Product Pool, som er et 50-50 partnerskab mellem det cypriotiske rederi Interorient Navigation Company og danske D/S Norden, opererer 15 tankskibe for Diamond S Shipping. Med maltesisk flag på to af selskabets skibe sejlere de øvrige alle under Hongkong-flag, fremgår det af flådelisten.

Wilbur Ross annullerede i marts 2014 en planlagt børsnotering af Diamond S Shipping i New York med henvisning til, at det daværende børsmiljø var for ringe.

Ross er klar til kamp som general i Trumps handelskrig

Wilbur Ross godkendt som USAs nye handelsminister

Shippinginvestor vil øge USA's eksport som Trumps handelsminister

Diamond S har lagt syv nye tankskibe i Norden-pool

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Tank

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere