Produkttankrederiet Torm fik et overskud i 2015 på 127 millioner dollars før skat, fremgår det af regnskabet for sidste år, der ligeledes var året, hvor ledelsen kunne sætte punktum for den lange restrukturering.

Torms resultat lægger sig dermed i halen på en række positive resultater fra alverdens tankrederier, som oplever en optur på markedet på grund af den ekstremt lave oliepris. Senest var det italiensk-ejede d'Amico.

For regnskabsåret 2016 forventer rederiet et driftsresultat på mellem 250 millioner og 330 millioner dollars og et resultat før skat i størrelsesordenen 100 millioner til 180millioner dollars.

Fragtraterne svækkedes ved at mærke i fjerde kvartal, men var dog fortsat på et højt niveau. For regnskabsåret 2015 nåede Torms spotrater de højeste niveauer siden 2008 med proforma spotrater på 22.986 dollars per dag mod 15.565 dollars per dag i 2014.

"De positive markedstendenser begyndte i fjerde kvartal 2014 og fortsatte i hele 2015, hvor fragtraternenåede de højeste niveauer siden 2008. Med gennemførelsen af restruktureringen har Torm opnået finansiel og strategisk fleksibilitet. Torm realiserede et proforma EBITDA på USD 319 mio. og et afkast af investeret kapital (ROIC) på 14 procent i 2015, når der korrigeres for restruktureringen,” udtaler CEO Jacob Meldgaard i en kommentar.

Nye skibe på vej

I løbet af denne måned vil Torm have modtaget sine seks øko-nybygninger, som er en del af rekonstruktionen af det danske produkttankrederi, og som den nye kontrollerende ejer, den amerikanske kapitalfond Oaktree Capital, besluttede at indskyde i rederiet.

Torm vendte for første gang i syv år tilbage i nybygningsmarkedet med bestilling i sidste måned af fire store såkaldte LR2-skibe fra kinesiske Guangzhou Shipyard International til en værdi af 200 millioner dollars, ca. 1,4 milliarder kroner. Ordren tæller også en option på yderligere seks skibe inden for LR2-, LR1- eller de mellemstore MR-skibe, der udgør kernen i Torms eksisterende flåde på omkring 80 skibe.

Selv om flere investorer de seneste måneder er blevet mere usikre på, om opsvinget for tankrederierne inden for både råolie og olieprodukter er langtidsholdbart, er det bl.a. Deutsche Banks klare vurdering, at der er grundlag for at tro på et opsving for produkttankrederierne i mindst to år frem.

Og for de tre kategorier af større produkttankskibe, MR, LR1 og LR2, er 2016 startet lovende for rederne med gennemsnitlige spotrater på henholdsvis 19.000, 25.000 og 34.000 dollars om dagen. Et udtryk for en både strukturel og cyklisk vækst i efterspørgslen, der ifølge bankens shippinganalytiker Amit Mehrotra vil holde mindst to år endnu.

Vurderingen er gode nyheder for investorerne i selskaber som bl.a. Torm, Hafnia Tankers, Scorpio Tankers og BW Pacific.

Hafnia Tankers offentliggør sit regnskab for 2015 i næste uge.

Nye ejere

Den 13. juli sidste år fuldførte Torm, rederiets långivere og Oaktree en omfattende restrukturering af balancen og en såkaldt transformerende fusion af Torm og Oaktree. Det betød blandt andet en nedskrivning af gælden på 536 millioner dollars, en konvertering af gæld på 312 millioner dollars til ny egenkapital og apportindskud fra Oaktree af 25 skibe i drift og seks nybygninger. Til gengæld fik Oaktree og långiverne ejerandele i Torm på henholdsvis 62 procent og 37 procent efter en kapitalforhøjelse.

Tankforretning i d'Amico tilbage i sort med stort plus

Euronav-boss forudser flydende lagre om få måneder

BW Pacific løfter sløret for planerne i København

Hafnia Tankers sikrer sig stor besparelse i nyt lån