ShippingWatch

Medie: HMM's tankflåde i spil i redningsplan

Hele værktøjskassen er i brug hos koreanske Hyundai Merchant Marine, som forsøger at komme fri af dyndet. Angiveligt er salg af shippinggruppens olietankforretning også i spil, skriver Business Korea.

Hyundai Merchant Marine (HMM) er i gang med flere frasalg og er angiveligt også i gang med at se på sin tankflåde, skriver mediet Business Korea med henvisning til flere kilder i industrien. Salget inkluderer blandt andet 13 af de største tankskibe, VLCC'ere, to Suezmax og syv produkttankskibe samt charterkontrakter til skibene og syv ansatte.

Frasalget af tankflåden, der er en brøkdel af redningsplanen for HMM, kommer oven i planerne om salg af flere aktiver. Processen er i gang, og shippinggruppen har eksempelvis i begyndelsen af februar underskrevet en kontrakt om at sælge dele af sin tørlastforretning under navnet Dedicated Business til en værdi af 100 millioner dollars, mens salget af ejerandel af Hyundai Busan New Port Terminal fortsat er i gang. Derudover har HMM planlagt at sælge tre finansielle datterselskaber, herunder Hyundai Securities, hvor en hensigtserklæring løb ud for nylig.

Her er rederierne der klemmes af HMM's dybe krise

Selve tankforretningen hører under bulkdivisionen, som indebærer flere forskellige segmenter som olietankere, LNG-skibe, produkttank-skibe, tørlast- og projektlastskibe. Tilbage i 2014 blev forretningen med LNG solgt fra, og det formelle salg af tørlastforretningen Dedicated Business blev underskrevet i begyndelsen af februar. Om et salg af tankforretningen, siger talspersoner fra HMM til Business Korea.

"Vi overvejer den lige nu som en del af de forskellige tiltag, men intet er bekræftet eller besluttet endnu," lyder det.

Det seneste år er det gået brat ned ad bakke for den koreanske shippinggruppe, der i begyndelsen af februar så sig nødsaget til at advare sine forretningspartnere med kollaps, hvis ikke ældre timecharterkontrakter blev ændret. Den koreanske udviklingsbank, KDB, overvejer i øjeblikket, om man kan omdanne den massive gæld til egenkapital som en del af redningsplanen for HMM, hvor ledelsen og bestyrelsen også skæpper i kassen af egne formuer.

Her er tallet som HMM presser sine partnere med

Koreansk shippinggigant får længere snor af bank

Koreansk shippingkæmpe truer partnere med kollaps

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Tank

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere