Det norske LNG-rederi Höegh LNG trækker sig nu fra satsningen på flydende eksportterminaler, FLNG, oplyser rederiet i en meddelelse. FLNG har ellers indtil nu været en del af selskabets strategi, som derudover rummer FSRU, der er såkaldte LNG-importterminaler og LNG-skibe. Men de svære forhold på markedet for flydende naturgas har nu fået Höegh LNG til at gentænke strategien.

"Höegh LNG Holdings har i dag besluttet at stoppe alle aktiviteter med FLNG og allokkere alle ressourcer og kapital til sin kerneforretning FSRU'er, da det er her selskabet ser det højeste afkast på investeret kapital og de mest lovende markeder," oplyser Höegh LNG og uddyber:

"Beslutningen er en konsekvens af overudbud på LNG-markedet og de forværrede markeder for energi og finans, som betyder, at nye produktionsfaciliteter på LNG, inklusiv FLNG-segmentet, vil fortsætte med at være udfordrende i den nærmeste fremtid."

Alligevel mener Höegh LNG, at FSRU-markedet fortsat ser godt ud med ny LNG på markedet til konkurrencedygtige priser. Sammenlignet med prisen på et FSRU-fartøj på godt 300 millioner dollars er FLNG godt fem gange dyrere, så der er tale om en helt anden liga. Indtil nu har Höegh LNG haft et dedikeret team til at arbejde med segmentet og teamet kiggede på flere forskellige projekter. Men der var tale om flerårige projekter. Selskabet vil da også afslutte sine forpligtigelser over for eksisterende FLNG-kunder, understreges det.

Alle medarbejdere i FLNG-segmentet bliver overført til forretningen med FSRU. I forbindelse med beslutningen har Höegh LNG taget en nedskrivning på sine bøger for FLNG-aktiver på 37 millioner dollars i fjerde kvartal.

Höegh LNG vil bruge ny kapital til mere tonnage  

Höegh LNG går efter milliardinvestering  

Höegh LNG slår hul på frasalgsstrategi