De sidste seks måneder har det iranske tankrederi NITC (National Iranian Tanker Company) arbejdet på at blive klar til den dag, hvor Vesten ville lette sanktionerne mod landet. I løbet af den tid har NITC forhandlet med udenlandske organisationer om klassificering af skibe, forsikring mod bl.a. oliespild og international registrering og er ved at nærme sig en aftale, sagde Nasrollah Sardashti, direktør for den kommercielle forretning, tirsdag ifølge Bloomberg.

Alle forhold er fuldstændig nødvendige at have på plads for at komme i betragtning blandt store oliekunder, som igen bliver tilgængelige med lettelsen af de årelange handelssanktioner, som både USA og Vesten har haft mod Iran. NITC er ikke en lille spiller på råoliemarkedet og havde i midten af 2015 en flåde på omkring 42 VLCC'ere, ni Suezmax og fem Aframax-skibe.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Alligevel venter aktører ikke, at rederiet vil oversvømme tankmarkedet med ny tonnage, da rederiets skibe ser ud til at sejle til lande i Asien og desuden fungerer som flydende lagre for det iranske olieselskab NIOC.

Clarksons Platou: Iran-aftale kan booste tankrater med 15.000 USD  

Iran-aftale sender olien i laveste niveau i over 12 år  

Stena Bulk vil have del i iransk olieeventyr  

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran